Jeg har et ønske om at få bygget denne tømrede del af laden om til et værksted. En dag...
Så jeg begyndte med at slå den uarmerede betonplade i stykker med en forhammer!
Vi bor på en lerjord, som mange andre steder her i Östergötland, så jeg kan ikke helt forstå, at jeg finder så fin sand/jord og en masse småsten. De må have gået langt for at finde alle!
Den tidligere ejers far havde en ko og en hest i stalddelen, så lidt slidt er det, men det meste ser godt ud.
Min tanke er at fjerne det gamle uarmerede betonggulv, grave ud og støbe et nyt betonggulv med isolering under, rive tagbjælkerne, afstive mod tømmermurene, isolere, hæve taget lidt, afstive og isolere et nyt indvendigt loft.
Mit første bekymring dukker op her med fundamentet.
Døråbningen kan ikke justeres i højderetning, se foto nedenfor
Her ser man, hvordan døren sidder under grundstenen øverste kant. Skal man lægge gulvet i samme højde som underkanten af døren får man ca. 15 cm synlig sten indeni, hvilket giver en betydelig kuldebro. Det ses endnu tydeligere på det første billede.
For at bygge væk fra kuldebroen overvejer jeg at gøre sådan her
Det vil sige at have et trin indenfor døren. Så hæver jeg gulvet og kan komme op over fundamentet. Jeg tætner med kalkmørtel mellem stenene. Jeg skærer ikke flamingopladerne til, så de passer mod stenene, men støber med EPS-beton, som giver en vis isolering og bryder kuldebroen. Så får jeg samtidig en færdig støbeform til betongulvet. Jeg vil støbe det lille gulv først.
Intet galt i at få et værksted, men det er ikke så godt at rive tagbjælkerne ned, de holder laden sammen på tværs eller længden, så ydervæggene ikke begynder at give sig udad. Tagstolene ligger ydervæggene og stræber efter at vinkle ud med kraften fra taget og evt. snelast. Hvis der er dårligt med opretholdelse, kan det falde ned. Det kræver at tænke lidt, hvordan ladens vægge skal være på plads og ikke bevæge sig.
Ingen fejl i at få et værksted, men rive tagbjælkerne er ikke så godt, de holder laden sammen på tværs eller længden, så ikke ydervæggene begynder at give sig udad. Tagspærene ligger på ydervæggene og stræber efter at vinkle ud med kraften fra taget og evt. snebelastning. Er der dårligt med tilbagehold, kan det falde ned. Det bliver at tænke en del, hvordan ladens vægge skal være på plads og ikke bevæge sig.
Tak for god input, men det der har jeg styr på. Bjælkerne ligger på bjælker som er boltet på indersiden af tømmerkonstruktionen. Bjælkerne kan tages væk, men sandsynligvis ikke bjælkerne. Alt dette skal fastgøres sammen med den nye væg, der bygges oven på øverste tømmervarv og det reglede loft.
Det man ser på det første foto er tykt stående planke for at få et mere rengøringsvenligt stald. Hele rammen omkring dette rum er liggende tømmer, som er fuldt synlig.
Jeg ville have tænkt om vedrørende døren, at have et trin ned på indersiden vil du fortryde.
Sæt en ordentlig moderne dør i og tage smerten ved, at ydersiden bliver anderledes end i dag.
Jeg ville have tænkt mig om angående døren, at have et trin ned på indersiden vil du fortryde.
Sæt en ordentlig moderne dør i og tag det smæk med at ydersiden bliver anderledes end i dag.
God tanke der, men jeg skal sætte en moderne dør i. Den som er på billede skal sandsynligvis stilles op. At gøre dørhullet større går ikke, for så bryder jeg den så vigtige del på en timberet bygning, nemlig at det nedre og øvre skift skal være hele, ellers falder den sammen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.