Er der nogen, der kan komme på en grund til, hvorfor man ikke skal bygge et bord af limtræsbjælke? Det skal blive et udendørsbord (under tag), så min tanke er at købe et par 56x225-bjælker og fugen dem sammen med dominos og udendørs lim.

Pladen burde blive meget formstærk sammenlignet med almindeligt tømmer, eller hvad? Men er der noget, jeg ikke tænker på?

Det går vel sandsynligvis godt. Den største ulempe er vel, at det bliver meget tungt.

Han skal lave et meget lille bord, så det er muligt at løfte.
Spøg til side, det burde blive en bordplade, der holder formen godt!

V vectrex sagde:
Det går vel formentlig fint. Den største ulempe er vel, at det bliver meget tungt.
Helt klart, hvilket jeg kan synes er en fordel dog :)

• Synes
1
  • Laddar…
Hvorfor ikke 42x225?

er vel ikke så rådresistent

L L-E sagde:
är väl inte så rötbeständigt
Nej, men det er jo ikke almindelige fyrretræsregler heller, men det kan jo behandles. Tanken er, at jeg skal børste og bejdse pladen, derefter olie den grundigt, hvis der ikke findes nogen hårdvax som holder godt til udendørstræ. Bordet vil stå under tag, så det burde holde en god stund alligevel.

• Synes
MBMB
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvorfor ikke 42x225?
Kan fungere det med, bliver måske lidt mere let håndterbart

• Synes
Fjanten
  • Laddar…
En forudfattet tanke. Hvis du har en festool domino, så mistænker jeg, at du har en del andre værktøjer også. Hvorfor ikke købe lidt kernefuru (trall) save og lime sammen selv. Du slipper desuden for eventuelle tværgående samlinger. Blander du retningen på årringene passende, undgår du at den slår sig.

• Synes
Trollskidan
  • Laddar…
L L-E sagde:
En forudfattet tanke. Hvis du har en festool domino, så mistænker jeg, at du har en del andre værktøjer også. Hvorfor ikke købe lidt kernefyr (tralle) save og lime sammen selv. Du undgår desuden eventuelle tværgående samlinger. Blander du retningen på årringene passende, undgår du at den slår sig.
Ville jeg gerne gøre, men har ingen kontakter på savværk, eller kender endda til om der findes savværk i nærheden. Bor i Västerås og jeg har ledt med lys og lygte efter et sted, hvor man kan få fat i bedre tømmer, men det virker håbløst :(

Beijer/Optimera har kernfuruterrassebrædder. Man skal lede lidt, men det er muligt at finde gode stykker.

Tips fra en, der bor tæt på Västerås, Fagersta rettare sagt, men vi bliver forhåbentlig Västerås-beboere næste år, vores renoveringsprojekt er i hvert fald der... :-)

Tal med Anders på Naddebo savværk udenfor Fagersta, han arbejder meget med lærk, nogle gange også eg og andre fine træsorter. Jeg tror dog, han har skåret ned på "almindeligt tømmer", da folk er for nærige til at betale mere end hos byggemarkederne.

Sörbo Savværk kan du nok også få fat i noget godt tømmer til en OK pris, de arbejder, hvis jeg har forstået det korrekt, med en hel del specialtræ, og har også en lille trælast.

Noget bedre tømmer finder du hos byggemarkederne i Västerås i forhold til Byggmax/Bauhaus.

• Synes
L-E
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.