vi har i tankerne at udvide huset, hvor der i dag er en terrasse med tag.
årsagen er et større badeværelse, da det eksisterende er meget lille og i behov for renovering.

huset er 1½ plan fra midten af 30'erne, træ og muret kælder.
det er tidligere blevet udvidet to gange, første gang blev kælderen også udvidet under tilbygningen. anden gang blev der bygget ca. 35 kvm på plade...

er man så nødt til at grave op og også udvide kælderen, eller fungerer det med bare plade?
og behøves der byggetilladelse til dette, eller regnes terrassen allerede ind i huset?
vi skal desuden dræne huset om en måned, og det kan måske være godt at nævne vores udbygningsplaner for jordentreprenøren?

Med eller uden kælder gør du nok som det passer. Byggetilladelse vil du få brug for. Undtagelsen er, at hvis du har huset i et ikke byplanlagt område, så ser det ud til, at man nogle gange ikke har brug for byggetilladelse til mindre udbygninger. Men det tror jeg handler lidt om praksis i forskellige kommuner, så det bør du i så fald verificere med kommunen.

okay, tænkte mest om jorden måske rører sig meget hvis man ikke bygger ud kælderen også, har som sagt ingen erfaring men jeg antager vel at bare man forbereder ordentligt under pladen så fungerer det...

bor ikke i byplanlagt område heldigvis, men skal selvfølgelig tjekke det..

Jeg talte grundlægning af tilbygninger engang med en arkitekt og bygningsingeniør, som havde tegnet mange villatilbygninger...hun anbefalede ens grundlægning, f.eks. tilbygning med kælder, hvis huset har kælder o.s.v., for ikke at få problemer med at bygningselementerne sætter sig forskelligt. Men på den anden side er der jo masser af kældehuse, som er blevet tilbygget med en anden grundlægning.

Hvis du både skal bygge ud og dræne om, så er det jo hensigtsmæssigt at grave for dræning samtidig med, at du graver til udbygningen. Uanset om du bygger med kælder eller plade, så skal du jo grave til udbygningen, og så er det jo nemt at grave for dræning af den (og resten af huset) samtidig. En blanding af plade og kælder plejer jo at gøre dræningen lidt mere kompliceret, da har du jo to forskellige niveauer, der skal drænes.

Nu ser det ud til, at du allerede har det problem, så du må jo bare afgøre, om det er værd at få større kælder eller ej med den øgede kostnad.

altså, dræningen vil blive foretaget uanset om der bliver udbygning eller ej, tænkte mest om det er hensigtsmæssigt at på dette stadie også forberede til udbygningen og i så fald hvordan...

jeg har absolut intet behov for at udvide kælderen men ser helst en plade, hvis det er muligt uden fremtidige komplikationer...

Klart det fungerer med en plade. Hvor mange huse med kælder findes der ikke, som har en tilbygget garage.... Talrige! Og det fungerer jo godt.:)

// Per

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.