Hej,

Hold fast, for her kommer et spørgsmål fra en nybegynder!

Skal bygge en åbning, vi har (tænk bue), med målene 2140x2115. Denne væg er dog ret dyb, 180mm.

Ville det fungere at bygge den sådan her:

Fra ydervæg og indad

Gips + Plywood + 45x120 regel + 10mm OSB + Plywood + Gips.

Det bliver i mit hoved. 13+12+120+10+12+13 = 180.

Eller findes der en smartere måde at 'tykke på den', så den bliver 180 dyb?

Sæt 45-reglar 13mm ind fra hver side. Så på med gips. Eller flyt reglarne endnu mere ind for at få plads til plywood, hvis du nu vil have det.

/Micke

Alternativet er vel at regulere op hver side for sig med tyndere reglar (45x70). Så bliver det desuden nemmere at tilpasse hver side efter den eksisterende væg, hvis de ikke er helt parallelle.

useless useless sagde:
Alternativet er vel at regulere op hver side for sig med tyndere reglar (45x70). Så bliver det desuden lettere at tilpasse hver side efter eksisterende væg, hvis de ikke er helt parallelle.
Men så bliver væggen vel 190mm? Vil gerne have plywood + gips?

Tak for svarene

Man behøver vel ikke placere dem samme sted...

useless useless sagde:
Man måste väl inte sätta dom på samma ställe...
ok! forstår jeg dig rigtigt, hvis du mener, at jeg sætter (for eksempel) en 120 regel efter gulv og loft og derefter reglerer op overlappende med 45x70 reglar?

F.eks. sådan. Det afhænger af, hvor præcist parallelle væggene er i de to rum. Jeg er vant til huse, hvor intet er lige, så da kan man ikke bygge en væg, der er afhængig af, at en anden er lige.

Fordelen ved at tage f.eks. 45x45-reglar på hver side langs hele kanten og derefter regel med f.eks. 45x70 omlap er, at de to vægge bliver både varme- og lydisolerede fra hinanden. Mellem børnenes værelser har jeg bygget væggene sådan for at de ikke skal forstyrres af, at den anden banker i væggen og lignende. Du nævner ydervæg, og da er det måske mest varmen, som du bør isolere. Da skal du også tænke nooooga på fugtspærring, så det bliver godt og fungerer med eksisterende væg. På den anden side, en hvælving mellem inderside og yderside??? Hvordan ser det ud egentlig? Hvilket materiale er det i den eksisterende væg?

F fb35523 sagde:
Fordelen ved at tage f.eks. 45x45-regler på hver side langs hele kanten og derefter fordele med f.eks. 45x70 overlappende er, at de to vægge bliver både varme- og lydisolerede fra hinanden. Mellem børnenes værelser har jeg bygget væggene sådan, for at de ikke skal forstyrres af, at den anden banker på væggen og lignende. Du nævner ydervæg, og da er det måske mest varmen, som du bør isolere. Da skal du også tænke virkelig nøje på fugtspærre, så det bliver godt og fungerer med den eksisterende væg. På den anden side, en hvælving mellem inderside og yderside??? Hvordan ser det egentlig ud? Hvilket materiale er det i den eksisterende væg?
Agg det er selvfølgelig ikke ydervæg, bare idiotisk formuleret. Mente fra en væg gennem til næste

Tak for svaret. Bliver det ikke svagt med 45x45?

Sent svar, men... Sætter man 45x45 rundt om kanterne og fæstner det i den eksisterende væg med passende mellemrum mellem skruerne, er det helt stabilt. Det bliver jo som en ramme, der fæstnes i eksisterende væg. De "frie" regler midt i hulrummet skal dog nok være 45x70.

tak for svarene, væggen er færdig, og vi byggede en side med 45x70 og en side med 45x45, føles og blev godt :) tak for alle svarene.

• Synes
basseman
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.