Hej,

Jeg vil til sommer bygge en trappe hos mine forældre. Trappen skal føre op ad et delvist kraftigt kuperet bjerg. Deres hus står på den nedre del af grunden og ca. 10m bag huset stikker bjerget lodret op ca. 5-6m. Derefter er det relativt fladt og bjerget stiger ca. 1m i højden på 3-4m.

Vel oppe på bjerget er der en fantastisk udsigt.

Mit spørgsmål er egentlig, hvordan man går frem for at bygge en sådan trappe.
  • Hældning på trappen. Kan den hælde på en hvilken som helst måde, eller er der visse standarder?
  • Dimensioner kontra hældningen. Dvs. hvor dybe/brede/høje skal trappetrinene være, og er disse dimensioner i direkte relation med hældningen?
  • Afstand mellem fundamenterne?
  • Dimension på træet afhængigt af højden og hældningen?

Tak på forhånd

Med venlig hilsen
K

Deres ejendom er ret kuperet med huset i den nedre ende af grunden. Den øvre del af grunden

Det er muligt at bygge trapper i næsten alle vinkler, men hvis den bliver for flad, kan den føles mærkelig at gå på, og det kan være bedre at lave en afsats/ hvilplan og derefter trapper igen. Der er jo også en grænse for stejlhed, når trin-højden bliver mere end 20-22 cm, bliver den ubehagelig at gå ned ad, og den kaldes så reelt en lejder.

For at en trappe skal være behagelig, findes der forskellige tommelfingerregler. En almindelig er, at 2 gange trin-højden + 1 trin-længde skal blive mellem 560-650 mm.

Hvis du i dit tilfælde laver vangerne af 45x220, er det tilstrækkeligt, at du har plinte i enderne.
Min anbefaling er også at lave trinene af 45 mm tykt materiale, da tyndere ofte bliver fjederende efter et stykke tid.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.