Jeg tænkte på at bygge en husbåd at bo på i Mälaren. finde et beskyttet sted og forankre den i bunden. så når myndighederne kommer, vil jeg kunne flytte nogle km og forankre den igen. så nej, det er ikke til langfarter.

du bør lægge op, hvordan du har tænkt, at alt skal se ud, så man kan bedømme helheden og drage nytte af den resterende konstruktion for at få stabilitet i det hele, men du har besluttet, at alt skal bygges af trä?

Derefter er der et andet spørgsmål om, hvor du skal bygge det, da det bliver problematisk med transporten, fordi du maksimalt kan gøre det 3,6 m bredt, hvis du transporterer det på en trailer, og da skal du bygge en trailer kun til transporten, eller kan du bygge det tæt på vand, så du ikke behøver at transportere det på vejene for at søsætte det?

Og vand og afløb er noget, du bør tænke nærmere over, eftersom det er sådan, at en gennemsnitlig bybo forbruger cirka 190-230 liter vand pr. dag pr. person. Så lad os sige, at du ikke har tænkt dig at tømme septiktanken omkring hver 100. dag, så skal du have plads til en 20 kbm septiktank og en lige så stor ferskvandstank. Så skal du kunne lave disse tanke selv eller købe dem, og det er mere tankvolumen end en tankbil med trailer har.

Så siger man, at du skal kunne klare dig i en måned og har samme forbrug som en bybo, så har du færdige lukkede 6 kbm tanke, og derudover bliver du nødt til at ballastere for at kompensere for den vægtændring, der opstår, når du har den ene tank tom og den anden fuld, til når alt har skiftet tank.

Men det er selvfølgelig, at du kan reducere vandforbruget til det halve, hvis du vil, men så taler vi stadig om cirka 100 liter om dagen, og det lyder som om, du ikke har tænkt dig at tage længere ture, så du kan fylde op med vand og tømme affaldstanken så ofte, eller overhovedet, og så bliver det jo et endnu større problem at klare den del.

Skulle du bygge det som en båd i stedet, kan du sejle til havne og tømme og fylde tankene og eventuelt lade batterierne op, men så skal du tænke helt om, hvordan du skal bygge det hele, og spørgsmålet er stadig, om du har et sted, du kan være under byggeprocessen, og eventuel transport til Mælaren.

miry sagde:
du bør lægge op, hvordan du har tænkt, at alt skal se ud, så man kan vurdere helheden og drage nytte af resterende konstruktion for at få stabilitet i det hele, men du har besluttet dig for, at alt skal bygges af træ?

Så er der et andet spørgsmål om, hvor du skal bygge, da det bliver et problem at transportere, når du maks kan lave det 3,6m bredt, hvis du transporterer det på en anhænger, og så skal du bygge en anhænger kun til transporten, eller kan du bygge det tæt på vand, så du ikke behøver at fragte det på vejene for at søsætte det?

Og vand og afløb er noget, du bør overveje nærmere, da en gennemsnitlig bybo forbruger omkring 190-230l om dagen, per person, så hvis du ikke har tænkt dig at tømme septiktanken ca. hver 100. dag, så skal du have plads til en 20m³ septiktank og en lige så stor ferskvandstank, så skal du kunne bygge disse tanke eller købe dem, og det er mere tankvolumen, end en tankbil med anhænger har.

Så siger man, at du skal kunne klare dig i en måned og har samme forbrug som en bybo, så har du færdige lukkede 6m³ tanke, og så kommer det med, at du skal ballastre for at kompensere for vægtforandringen, det medfører, når du har den ene tank tom og den anden fuld, til når alt har skiftet tank.

Men det er selvfølgelig, at du kan reducere vandforbruget til det halve, hvis du vil, men da taler man stadig om ca. 100 liter om dagen, og det lyder som om du ikke har tænkt dig at tage længere strækninger, så du kan fylde på vand og tømme affaldstanken så ofte eller overhovedet, og da bliver det jo endnu større problemer at klare den del.

Så hvis du skulle bygge det som en båd i stedet, så kan du tage til havne og tømme og fylde på tankene og evt. lade batterierne op, men da skal du tænke helt om, hvordan du skal bygge det hele, og alligevel er spørgsmålet om, du har et sted, du kan holde til under byggeriet og evt. transport til Mälaren.
Jeg leder efter et sted nu hos forskellige bådforeninger omkring Mälaren, når de har søsat deres både, er der altid masser af plads, og det areal tænkte jeg at leje og bygge på. For at løse vandproblemet tænkte jeg at tage søvandet direkte og rense det. Man kan sandsynligvis ikke drikke det, men man kan i det mindste vaske sig i det. Systemet er ikke specielt stort eller dyrt.

Alt gråvand skal filtreres gennem HS bio-box (http://www.raita.com/HS_biologisk_renings_verk.pdf) Mål 370 bredde x 590 længde x 510 højde, så den er ikke specielt stor.

Så har jeg en ekstremt sparetoilet som Aqua Magic Bravura, der bruger ca. 2-5 dl pr. gang afhængigt af, hvad man har gjort. Med den løsning ville jeg forbruge ca. 1-1,5 liter pr. dag. Plus afføringens volumen, så ville en septiktank på 500l række til ca. 100 dage, hvilket er nok for mig.

Hvordan jeg skal få strøm til min båd er ved at bruge en WhisperGen, der har en effektivitet på 90%, hvilket betyder, at for hver liter diesel jeg bruger, får jeg 90% af den energi til at opvarme vand og oplade batterierne. Dette er i betragtning af, at en almindelig generator har som bedst en virkningsgrad på 25%. Min komfur vil også køre på gas, fordi en Phoenix Easy Plus ikke klarer et komfur.

Phoenix Easy Plus er en fantastisk løsning, der løser alle elproblemer, du kan læse mere her http://www.storebroes.se/-produkter/-elsystem/phoenix-easy-plus/D7B4210D674444A6AD47F463B78C4B0A

Jeg tror ikke, at hverken du eller nogen anden vinder noget på, at du forsøger at snyde med tal. Whispergen har under optimale forudsætninger den virkningsgrad, du taler om. Optimale forudsætninger betyder, at du har brug for mindst 6 gange så meget varme som el. Det gør du måske på en kold vinterdag. Virkningsgraden falder, når du skal mellemlagre energien i batterier. Der er også tab i inverteren. Hvis du har 90% virkningsgrad på en kold vinterdag og 9% virkningsgrad på en varm sommerdag, bliver den gennemsnitlige virkningsgrad over et år slet ikke i nærheden af 90%.

Skal du ligge med båden på steder, hvor en slamsugerbil kan komme inden for 30m, bliver det ikke noget problem med din spildevandstank. Dog kommer det til at koste dig 4000 kr om året. Hvis du ligger uden for rækkevidde for slamsugeren, er det ærgerligt, hvis du ligger fastfrosset i isen, når tanken er fuld.

Du nævner ret mange dyre apparater, som du skal have ombord. Jeg er overbevist om, at det bliver billigere inden for overskuelig tid at ligge ved kaj og betale kajleje og være forbundet til vand, el og spildevand fra land, men dine drømme har måske ikke noget med økonomi at gøre.

Selvom min skepsis måske antyder det modsatte, så ønsker jeg dig held og lykke i dit projekt, men som sagt tror jeg, at du for din egen skyld bør kritisk gennemgå dine beregninger.

Erik

Avemo sagde:
Skal du ligge med båden på steder, hvor en slamsugerbil kan komme inden for 30 m, så bliver der ingen problemer med din afløbstank. Dog vil det koste dig 4000 kr om året.
Kan man leje sådan en plads for 4000 kr om året? I så fald skal jeg også bygge en husbåd. :)

Jeg henviste til, hvad slamsugning koster. Det koster pr. gang ca. 1100 kr, hvis volumen er op til 3000 l. Sådan fungerer det i hvert fald i Nykvarns kommun.

Erik

tænkte høre hvad du har din budget på og jeg tror det ville være billigere at købe en færdig husbåd på blocket end at bygge den selv med de dyre ting, du oplister at du skal have
(der findes en katamaran som ligger på blocket som findes i uppsala men annoncen er fra gävle men du får den op når du søger på husbåd og den har været til salg i over et år som jeg har set den der så den kan måske fås ned i pris lidt mere end de 300kkr som de vil have)

så skrev du at du ville have en vindmølle som alligevel er temmelig dyr i forhold til at du ikke får mere end nogle få Watt ud når det blæser normalt ved land på den højde, da du ofte har læ der dæmper hastigheden på vinden og dermed reducerer energien radikalt, så jeg tror ikke den vil give dig mærkbar energitilskud og det anlæg du henviser til har som jeg tolker det ikke så godt energiudbytte i form af el, og da kunne du lige så godt anskaffe dig et dieselkraftværk som er vandkølet og så koble en varmeveksler på eller ok det retter sig med at du tager udstødningsrøret og lægger det i et andet rør som du har vand i og så til en ack.tank, og det samme med kølevæsken fra motoren og forbinder køleren mellem den tankens bundtilslutning og motoren og lægger den køler i en vandtæt kasse som du kan pumpe havvand ind i hvis det behøves køles, men jeg tror ikke der vil være brug for så meget køling, men for at undgå tanken overkoger, og en god dieselgenerator kan du få ud ca 3-4kWh/liter diesel og siger vi at det er optimalt så får du ud ca 35% af energien i el, og hvis du udnytter varmen, så får du ud cirka 90% ved den løsning også men med mere el i forhold til varme, men så skal du også finde en passende dieselgenerator som er vandkølet eller tage en dieselmotor fra en bil og omstille den så det passer med den generator du kobler på da traktorgeneratorer er relativ rimelige for deres effekt men de er også lavet til rundt 300-400rpm da de kobles på kraftudtaget på en traktor og så skal du bruge en motor til det som du bruger, så bliver det en lidt støjende løsning, men ikke så slemt alligevel, og så kan du få langt mere el ud hvis du vil og kan også koble flere bilgeneratorer på så du kan oplade batterierne hurtigt med, og så har du opvarmningen ordnet og så snart du har brug for at varme, så får du gratis strøm som bonus, og så dyrt er det ikke heller med diesel som varme, da du betaler under 2kr/kWh varme og rundt 3-4kr/kWh el så får du næsten mere energi/kr end du får med landel hvis du skulle have direktevirkende varme men det er også under optimale forhold så det bliver lidt dårligere når man ikke tager fuldt ud, men det kan være en mulighed

så ville alt sådan noget lettes, hvis det var en rigtig båd med maskinrum i forhold til det du ser ud til at have fastsat dig på

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.