Har spurgt over 20 flådeproducenter, men mange kan ikke fremstille en 10x6m stor flåde, så selvom jeg ikke har fået svar fra alle, vil jeg forberede mig på det værste og begynde at forberede mig på at gøre det selv.
Så jeg undrer mig, om I ved, hvordan selve rammen fremstilles? Jeg føler mig virkelig usikker på at bygge flåden, som min husbåd skal ligge på. Hvis noget går galt, er jeg færdig q(;^
p, men det er altid godt at have en plan B.
sådan ser grundlaget for huset ud (den del, der ligger på selve flåden)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/BILDP%C5%20UNDERDEL.jpg
Den er 7800x5800mm, og jeg undrer mig, om konstruktionen er stærk nok til at forlænge til 10x6m og bruge som flåde? det er impr AB 195x45mm tømmer, men man bytter det ud til A klassificeret impr tømmer.
Så jeg undrer mig, om I ved, hvordan selve rammen fremstilles? Jeg føler mig virkelig usikker på at bygge flåden, som min husbåd skal ligge på. Hvis noget går galt, er jeg færdig q(;^
sådan ser grundlaget for huset ud (den del, der ligger på selve flåden)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/BILDP%C5%20UNDERDEL.jpg
Den er 7800x5800mm, og jeg undrer mig, om konstruktionen er stærk nok til at forlænge til 10x6m og bruge som flåde? det er impr AB 195x45mm tømmer, men man bytter det ud til A klassificeret impr tømmer.
Hvis du søger på "pråm" på blocket får du en række hits. Blandt andet et firma som bygger pramme på bestilling. Samt denne husbåd for 210 000:- http://www.blocket.se/ostergotland/Husbat_31937952.htm?ca=11&w=3

Rent spontant synes jeg, at den ser meget spinkel ud. Den vil blive udsat for store vridbelastninger når din båd vugger i bølgerne.husbåt sagde:
hvis du skal bygge et hus på det, så bør det være stabilt, og det ser stadig ud som om du glemmer, hvilket træ du kan finde, og så reducerer du styrken til ca. 1/4 med den sammenføjningsmetode, som du har valgt.
så jeg synes, du bør droppe tanken om at lave det i træ og i stedet gøre det i stål og derefter bruge glasfiber og polyesterlak for at tætte det lidt ekstra og mindske risikoen for rust i fremtiden.
men tænk på, at hvis du skal gøre det stabilt, så skal det ikke være todimensionelt, da et papir ikke er stift i mere end én retning, mens en kube med samme tykkelse i materialet bliver meget mere vridningsstabil, og skal vægge og alt holde, så bør du gøre det stift, og da er stål at foretrække, selvom det koster lidt at bygge med.
så jeg synes, du bør sørge for at lære grundlæggende strukturmekanik, så du ikke laver det som din tegning viser og reducerer styrken og stivheden til en brøkdel af, hvad du kunne have haft, hvis du havde gjort det rigtigt fra starten.
så jeg synes, du bør droppe tanken om at lave det i træ og i stedet gøre det i stål og derefter bruge glasfiber og polyesterlak for at tætte det lidt ekstra og mindske risikoen for rust i fremtiden.
men tænk på, at hvis du skal gøre det stabilt, så skal det ikke være todimensionelt, da et papir ikke er stift i mere end én retning, mens en kube med samme tykkelse i materialet bliver meget mere vridningsstabil, og skal vægge og alt holde, så bør du gøre det stift, og da er stål at foretrække, selvom det koster lidt at bygge med.
så jeg synes, du bør sørge for at lære grundlæggende strukturmekanik, så du ikke laver det som din tegning viser og reducerer styrken og stivheden til en brøkdel af, hvad du kunne have haft, hvis du havde gjort det rigtigt fra starten.
Miry tak for din kritik.miry sagde:om du skal bygge et hus på det så skal det nok være stabilt, og det ser stadig ud som om du glemmer hvilket træværk du kan finde, og så reducerer du styrken til ca 1/4 med den samlingsmetode, du har valgt.
så jeg synes, du bør droppe tanken om at lave det i træ, i stedet for at lave det i stål, og så glasfiber- og polyesterlakerer du det for at tætte det lidt ekstra og reducere risikoen for rust i fremtiden.
men tænk dig, hvis du skal gøre det stabilt, så skal det ikke være todimensionalt, for et papir er ikke stift i mere end én retning, mens en kube med samme tykkelse i materialet bliver meget mere vridstærk, og hvis vægge og alt skal holde, så bør du gøre det stift, og da er stål at foretrække, selvom det koster lidt at bygge med.
så jeg synes du bør sørge for, at du lærer grundlæggende styrkelære, så du ikke gør som din tegning viser og reducerer styrken og stivheden til en brøkdel af, hvad du kunne have haft, hvis du havde gjort det rigtigt fra starten
Som jeg har forstået det, kan man få fat i træværk op til 6m? Alle dele i konstrukturen er under 6md^_^b

Men er det overhovedet muligt at bygge med træ? hvis man bruger beslag da? typisk: to bjælkesko?

standardlængde er maks 5,4m men det går nok at få frem 6m med om man forsøger at bestille men 5,2 og 5,4m er de længste som trælastlager plejer at have
og du får en stærkere konstruktion med sådanne beslag end at save ud så du får en brudanvisning og en svækkelse som du havde fra begyndelsen men du bør stadig tænke på at det ikke vil blive så stærkt i vridning det som du har da du behøver at stive op det og resten af tilbygningen vil tage en del vridning da en lille bølge vil vride den dér flåde lidt så vil det stige så det kan blive ret meget som den forsøger at vride i taget eller i nogle hjørner så du får nok se på helheden og ikke bare på flåden som du tegner den
men som jeg sagde før så er en stålkonstruktion med stålpontoner nok at anbefale og så hele bliver et fagværk som bærer det hele og så bygger du selve huset på ydersiden eller indersiden af det skelet du får
(nok at foretrække er at bygge huset indenfor det da du ikke får stål som har kontakt med vejr eller vand som kommer ind i huset)
så har du besluttet hvordan du skal løse det med ferskvand og spildevand både grå vand og fra toilet? da det ikke er en så enkel løsning hvis det er meningen at bruge den i lange perioder og lade den ligge et sted så behøver du nok hjælp med kloak, el og ferskvand
og du får en stærkere konstruktion med sådanne beslag end at save ud så du får en brudanvisning og en svækkelse som du havde fra begyndelsen men du bør stadig tænke på at det ikke vil blive så stærkt i vridning det som du har da du behøver at stive op det og resten af tilbygningen vil tage en del vridning da en lille bølge vil vride den dér flåde lidt så vil det stige så det kan blive ret meget som den forsøger at vride i taget eller i nogle hjørner så du får nok se på helheden og ikke bare på flåden som du tegner den
men som jeg sagde før så er en stålkonstruktion med stålpontoner nok at anbefale og så hele bliver et fagværk som bærer det hele og så bygger du selve huset på ydersiden eller indersiden af det skelet du får
(nok at foretrække er at bygge huset indenfor det da du ikke får stål som har kontakt med vejr eller vand som kommer ind i huset)
så har du besluttet hvordan du skal løse det med ferskvand og spildevand både grå vand og fra toilet? da det ikke er en så enkel løsning hvis det er meningen at bruge den i lange perioder og lade den ligge et sted så behøver du nok hjælp med kloak, el og ferskvand
Medlem
· Västerbotten
· 317 indlæg
Den der kommer til at knække som en pind i midten, hvor du har lavet bruddet. Skal du have en sådan konstruktion, så læg nogle hele grove bjælker i midten, som kan holde op stivheden, hvor du bryder de to dele. Altså nogle bjælker, der krydser brudpunktet.
Så skal man jo huske, at man meget vel kan bruge huset selv som en del af konstruktionen. I stedet for at se de to som to separate ting. Så bliver det lettere at få det hele stabilt og holdbart. Du kan bygge inder- og ydervægge, som er fast forankrede i konstruktionen.
Ellers må du nok tale med en ingeniør, der kan beregne/simulere belastningerne. Alternativet er at overdimensionere. At bygge modeller er nok ikke at anbefale med sådan noget.
Så skal man jo huske, at man meget vel kan bruge huset selv som en del af konstruktionen. I stedet for at se de to som to separate ting. Så bliver det lettere at få det hele stabilt og holdbart. Du kan bygge inder- og ydervægge, som er fast forankrede i konstruktionen.
Ellers må du nok tale med en ingeniør, der kan beregne/simulere belastningerne. Alternativet er at overdimensionere. At bygge modeller er nok ikke at anbefale med sådan noget.
Har du været ved Pampas marina i Solna og kigget? Der findes mange varianter af husbåde. Fabrikbyggede flydende huse, indrettede skibe og flåder med huse på, der ligner det, du skitserer. Det var længe siden jeg var der, men jeg har set flåder med beboede huse, som så ret skrøbelige ud og som vrider sig, når der kommer bølger. Det kan fungere takket være, at der ikke er lige så store belastninger på en fortøjet flåde i en beskyttet havn som på en båd, der sejler gennem sø. Det kræver dog, at alt ombord kan vride sig lige så meget som flåden gør. Tapetserede gipsplader er med andre ord ikke at anbefale. Hvis jeg var dig, så ville jeg glemme alt om sømforbindelser i den bærende konstruktion. Sømforbindelser der bevæger sig, går op før eller siden. Så er det trist at have et hus, der er i vejen for at slå sømmene i igen.
Erik
Erik
Jo, det var sådan jeg tænkte. Men trådskaberen har jo egentlig ikke fortalt så meget om, hvordan du vil have det, og det er vel dumt at gætte.Avemo sagde:jeg har set flåder med beboede huse, der ser ret skrøbelige ud og som vrider sig, når der kommer bølger. Det kan fungere takket være, at der ikke er lige så store belastninger på en fortøjet flåde i en beskyttet havn som på en båd, der sejler gennem søen. Det kræver dog, at alt ombord kan dreje lige så meget som flåden gør.
Når jeg hører ordet "husbåd", tænker jeg på et fartøj med bådskrog, der alligevel er egnet til langvarig beboelse. Så er der flydende huse, der enten er bygget på en flåde eller med et skrog lignende dette:

Den senere type er egentlig ikke flytbar, men forankres permanent med tilslutning til el og kommunalt vand og kloak.
Eftersom TS planlægger at investere i et elværk, handler det vel ikke om fast ankerplads. Men den konstruktion, han skitserer, ser ikke ud til at være egnet til længere ture, så jeg kan ikke helt se, hvordan det hænger sammen.