Nissens
Stimulants95 Stimulants95 sagde:
Hej! Har kommit en bit på udgravningen og nu er det begyndt at blive lidt tricky.
Jeg er begyndt med placering af stolper nu til terrassen.

Hvordan ville I have gjort ved selve terrassedøren? Behøver jeg at placere 2 ekstra stolper til den del, eller ville I have anbefalet noget andet?

Jeg bliver nok også nødt til at bore i beton for at få reglarne til at sidde godt fast, har I nogen tips?
Som sagt helt ny, ved knap hvad jeg selv gør.
Du burde have bærende bjælker, der går på tværs og holder oppe bjælkelaget. Stolperne skal gå ned til frostfrit dybde og sidde boltet i de bærende bjælker.

Som sagt brug tofallslaser er tilgængelig for leje på renta

• Synes
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens sagde:
Du burde have bærende bjælker, der går på tværs og holder oppe bærende bjælker. Stolperne skal gå ned til frostfrit dybde og sidde boltet i de bærende bjælker.
Tror du må læse TS seneste indlæg.

• Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
Opdatering fra dagens jordarbejde, partneren ville være med på billedet, så det så ud som om hun havde lavet noget 🤣.

Spørgsmål! Hvor meget kan man justere med gruset senere ved højden på jorden? Hvor nøje skal jeg være?
Det føles jo lidt besværligt at få det godt, hvis du skal lægge dem direkte i gruset, hellere da på marksten (det plejer at være muligt at få gamle betonplader gratis på marketplace). Et andet alternativ er justerbare terrassefødder, så er det rigtig nemt at få terrassen i vater.
https://www.hornbach.se/p/terrassfot-justerbar-35-70-mm/6260944/

• Synes
Lived og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
Hej alla hade hit en kille från Beijers. Blir inte plintar 🤣 har mätt ut alla plintar men slopas.
Kommer grave med en hældning mod græsplænen, så kommer jeg køre med fiberdug + grus. Så kommer reglarne til at ligge mod gruset. Rammen mod huset vil vi fastgøre med betonskruer.

Han siger, at jorden her er så god, at reglerne vil ligge direkte i gruset. Tak til alle der har skrevet!
Det ser ud til at være en del arbejde at bygge uden plinter. Al muldjord skal væk (fordi frosten får den til at bevæge sig), lægge fiberdug, fylde på med grus, køre pladevibrator og så plader, som terrassen derefter hviler på.

Hvad mener de med, at "jorden er god"?

En tråd i emnet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-230-m2-anvaenda-kilar-som-nivajustering.144727/

Senest redigeret:
  • Synes
Stimulants95
  • Laddar…
Med dine forudsætninger vil du nok lave et nedsænket bjælkedæk i stedet for et krydsbjælkedæk

• Synes
Stimulants95
  • Laddar…
O oddan sagde:
Med dina förutsättningar vil du nok lave et nedsænket bjælkelag i stedet for et krydsbjælkelag
Ja det bliver et nedsænket bjælkelag :)

Nissens Nissens sagde:
Ser ud til at være ret meget arbejde at bygge uden stolpesko. Al muld skal fjernes (da frost får den til at bevæge sig), lægge fiberdug, fylde op med grus, bruge pladevibrator og så de fliser, terrassen derefter hviler på.

Hvad mener de med, at "jorden er god"?

En tråd om emnet:
[link]
Har kigget på hegnene rundt om og naboernes terrasse. Desuden har den gamle terrasse, som jeg rev, ligget mod jorden i 20 år+. Men jeg stoler på ham, han er meget mere kyndig end jeg selv er.

Ja, lige præcis uden fliser blev jeg også lidt overrasket over, men han sagde, at det ikke er nødvendigt med fliser. Ja, jeg vil leje en pladevibrator.

Findes der nogen ulempe med fliser? Forstår ikke helt, hvorfor man ikke skulle have brug for fliser.
Nogen mening?

Tomture61
Er der nogen ulemper ved plader? Forstår ikke rigtig hvorfor man ikke skulle have brug for plader.
Nogen mening?
At have imprægneret træ direkte mod jorden er ikke en god løsning, det bedste er at bruge sokler + 30-40 cm luft nedenunder.
Men det er ikke muligt for alle nogle gange.
At lægge imprægneret træ på makadam = grave ud til makadam + dug + dyrt med levering og materiale, træ er i kontakt med materiale der kan holde fugt et stykke tid.

Betonplader = mindre arbejdsindsats, billigere materiale, færre punkter hvor træet er i kontakt med plader.

• Synes
Stimulants95
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 sagde:
At have imprægneret træ direkte mod jorden er ikke en god løsning, bedst er at bruge plinter + 30-40 cm luft nedenunder.
Men det er ikke altid muligt for alle.
At lægge imprægneret træ på makadam = grave ud til makadam + dug + dyrt med levering og materialer, træet har kontakt med materialer, der kan holde fugt et stykke tid.

Betonplader = mindre arbejdsindsats, billigere materialer, færre punkter hvor træet har kontakt med pladerne.
Ja præcis tænker lidt det samme. Har masser af betonplader liggende, så har en ven til mig lige lagt en terrasse, så han har masser tilovers også.

Underlagsmåtte på pladerne er det et must?

Nissens
Er der nogen ulemper ved fliser? Forstår ikke helt, hvorfor man ikke skulle have brug for fliser.
Nogen mening?
Jeg ville nok rådføre mig med en anden end den der Beijersnubbe...

I min verden er det risikabelt at lægge dækket på jorden uden sokler, hvis man ikke lægger sten/makadam osv. til frostfrit dybde.

• Synes
Stimulants95
  • Laddar…
Har en ven, der arbejder som arbejdsleder hos Contractor, han foreslog nu også at bruge plader. Men at stolper ikke er nødvendige for jorden, hvor jeg bor.

Nissens
Har en ven der arbejder som arbejdsleder hos Contractor, han foreslog nu også at bruge plader. Men at piller ikke er nødvendige for jorden der hvor jeg bor.
Man bliver lidt nysgerrig på, hvad det er for en jord du har. Muldjord bliver jo f.eks. påvirket af frost, medmindre man bor frostfrit.

Hvad er det I har i stedet for muldjord?

Nissens Nissens sagde:
Man bliver lidt nysgerrig på, hvilken slags jord du har. Matjord vil jo f.eks. blive påvirket af frost, medmindre man bor frostfrit.

Hvad har I i stedet for matjord?
Er ikke hjemme, men dette ligner meget den type jord vi har. Så noget mere i retning af grusjord vil jeg sige. Kun det øverste lag på måske 10-15 CM, der er matjord.

• En bunke med jord og grus ligger på en hvid presenning, omgivet af sten og grus.
  • En bunke jord og grus på sort presenning, sandsynligvis grusjord med øverste lag af matjord, ligger på en grusvej.
  • Synes
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.