20,086 læst ·
46 svar
20k læst
46 svar
Bygge terrasse tips nybegynder, kan intet om at bygge.
Hej! Er kommet et stykke videre med gravearbejdet, og nu er det begyndt at blive lidt tricky.
Er begyndt på placering af stolper nu til terrassen.
Hvordan ville I have gjort ved selve terrassedøren? Skal jeg placere 2 ekstra stolper til den del, eller ville I anbefale noget andet?
Jeg bliver nok også nødt til at bore i beton for at få reglarne til at sidde godt fast, har I nogle tips?
Som sagt helt ny, ved knap nok hvad jeg laver selv.
Er begyndt på placering af stolper nu til terrassen.
Hvordan ville I have gjort ved selve terrassedøren? Skal jeg placere 2 ekstra stolper til den del, eller ville I anbefale noget andet?
Jeg bliver nok også nødt til at bore i beton for at få reglarne til at sidde godt fast, har I nogle tips?
Som sagt helt ny, ved knap nok hvad jeg laver selv.
Selvfølgelig kan man fastgøre til huset, men ikke for at det skal bære altanen, men kun for at den ikke skal flytte sig. Bæringen skal ligge på stolperne.
Hvis du skal fastgøre til beton, bor nogle huller i den bærende bjælke, der skal ligge mod huset. Brug derefter denne som skabelon til at bore så dybe huller i betonen, som din slagboremaskine tillader. Rengør alt gammelt betonstøv meget omhyggeligt fra hullerne, brug vatpinde.
Fyld hullerne et ad gangen med ankermasse og tryk en passende lang stykke gevindstang ind. Den skal sidde lige, så man vil ikke have for stort hul til den.
Når ankermassen er hærdet, trækkes bærbjælken på, så gevindstængerne går gennem hullerne, træk store skiver på dem (typ 5x5 cm firkantede) og fastgør med møtrik, gerne låsemøtrik. Klart!
Hvis du skal fastgøre til beton, bor nogle huller i den bærende bjælke, der skal ligge mod huset. Brug derefter denne som skabelon til at bore så dybe huller i betonen, som din slagboremaskine tillader. Rengør alt gammelt betonstøv meget omhyggeligt fra hullerne, brug vatpinde.
Fyld hullerne et ad gangen med ankermasse og tryk en passende lang stykke gevindstang ind. Den skal sidde lige, så man vil ikke have for stort hul til den.
Når ankermassen er hærdet, trækkes bærbjælken på, så gevindstængerne går gennem hullerne, træk store skiver på dem (typ 5x5 cm firkantede) og fastgør med møtrik, gerne låsemøtrik. Klart!
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 334 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,334 indlæg
Bærelægter plejer at ligge tværs bjælkelaget, det ser ikke sådan ud på din tegning.Stimulants95 sagde:
Du er ikke bekymret for, at du får en pool under terrassen, hvis du graver mere ud.
Hvorfor plinte? Læg regelværket på markplader og placér flere, så skal det nok holde. Placér nogle ind i måtten, der bærer tættest på huset. Skru kortlingar (korte stykker mellem reglerne) for at hjælpe med at bære op.
Har gjort noget lignende i mit projekt, tjek mine tråde.
Har gjort noget lignende i mit projekt, tjek mine tråde.
Et helvede at grave for sokler håber du har gravemaskine.
Husejer
· Stockholms län
· 402 indlæg
Har du overvejet at lægge belægningssten i stedet for at bygge et trædæk?Stimulants95 sagde:
Hej! Har kommet et stykke videre med udgravningen, og nu er det begyndt at blive lidt tricky.
Jeg er begyndt at placere stolper til terrassen nu.
Hvordan ville I have gjort ved selve terrassedøren? Skal jeg placere 2 ekstra stolper til den del, eller har I nogle andre tips?
Jeg bliver nok også nødt til at bore i beton for at få reglerne til at sidde godt fast, har I nogle tips?
Som sagt, jeg er helt ny og ved knap nok, hvad jeg selv laver.
På din udgravning lægger du en geotekstil i kvalitet N2, derefter stabilgrus og sand til den rette højde, og til sidst belægningssten, så slipper du for en masse årligt vedligeholdelse og splinter i fødderne mm. Derudover vil levetiden være meget længere, og terrassen holder varmen fra dagen langt ud på aftenen.
Jeg foreslår dette, da det ser ud til at være et lavt trin ned fra dørtrinnet til jordniveauet.
Hvis du fastgør bærende bjælker på fundamentet/facaden med bjælkesko, sørg for at de fungerer som et hængsel.Stimulants95 sagde:
Hej! Har kommet et stykke med udgravningen, og nu er det begyndt at blive lidt tricky.
Jeg er begyndt med at placere stolper til terrassen nu.
Hvordan ville I have gjort ved selve terrassedøren? Skal jeg placere 2 stolper til for den del, eller ville I anbefale noget andet?
Jeg kommer nok også til at skulle bore i beton for at få bjælkerne til at sidde fast godt, har I nogen tips?
Som sagt helt ny, ved knap hvad jeg gør selv.
Bjælkeskoene skal kun tage en bærende last i dette tilfælde, hvis forsiden af terrassen synker på grund af snebelastning og fastgørelsen af bærende bjælker er stiv mod fundamentet/facaden, kan du få et brud, der trykker fundamentet/facaden ind i den nederste del af bjælkeskoen.
Jeg synes også, du skal overveje, om du vil have eventuel belysning og trække lidt elkabel, når du alligevel bygger.
Men det er mig 😉.
Ja og hvordan tovfaldslaser for den rette hældning bliver meget bedreG Gillar att bygga sagde:Har du overvejet at lægge belægningssten i stedet for at bygge en træterrasse?
På din udførte udgravning lægger du geotekstil i kvalitet N2, derefter stabilgrus og sand til den rette højde og til sidst belægningssten, så slipper du for en masse årligt vedligeholdelse og splinter i fødderne mm. Desuden bliver levetiden så meget længere, og terrassen holder varmen fra dagen langt ind på aftenen.
Jeg foreslår dette, da det ser ud til at være et lavt trin ned fra dørtrinnet til jordniveauet.
Hej alle, havde besøg af en fyr fra Beijers. Bliver ikke plintar 🤣 har målt ud alle plintar men droppes.
Jeg vil grave med en hældning mod græsplænen, derefter vil jeg bruge fiberdug + grus. Så vil reglerne ligge mod gruset. Rammen mod huset vil vi fastgøre med betonskrue.
Han siger, at jorden her er så god, at reglerne vil ligge direkte i gruset. Tak til alle, der har skrevet!
Jeg vil grave med en hældning mod græsplænen, derefter vil jeg bruge fiberdug + grus. Så vil reglerne ligge mod gruset. Rammen mod huset vil vi fastgøre med betonskrue.
Han siger, at jorden her er så god, at reglerne vil ligge direkte i gruset. Tak til alle, der har skrevet!
Dejligt. Post gerne billeder under byggeriet 😀Stimulants95 sagde:
Hej alle havde en fyr fra Beijers forbi. Bliver ikke plinter 🤣 har målt ud alle plinter men droppes.
Vil grave med en hældning mod græsplænen, derefter kører jeg med fiberdug + grus. Derefter kommer reglerne til at ligge mod gruset. Rammen mod huset vil vi fastgøre med betonskruer.
Han siger, at jorden her er så god, at reglerne vil ligge direkte i gruset. Tak til alle der har skrevet!