Tænkte at bygge et enkelt tag til udekøkkenet, så man kan stå under i regnen, lavede en enkel skitse. Mellem de forreste stolper er der ca. 3,8 m og siderne 2,5 m, og jeg tænkte at bruge 95x95 stolper.
Virker konstruktionen ok, eller er der noget, jeg skal tænke på?
Hvis nogen har nogle tips til, hvordan man bedst fastgør bjælkerne til stolperne, tager jeg gerne imod det.
En simpel skitse viser et udendørs køkken med et skråt tag og stolper. Målangivelser er 2400 mm og 2100 mm.
 
Hvad har du tænkt dig at bruge for dimensioner på bjælkerne i taget? Du skal tage hensyn til hvilken snøzone du bor i for at dimensionere tagbjælkerne korrekt.

Som din løsning ser ud lige nu, så er det egentlig ret lang spændvidde med 3,8 m. Det der vil ske er, at alt vil bøje ned, så det hænger i midten med for spinkelt træ. Bliver der desuden meget sne på, er der risiko for brud, hvis du ikke har tænkt dig at bruge grovere dimensioner. Det er trist med en ekstra stolpe på midten, men det kan eventuelt være nødvendigt for at konstruktionen skal klare meget sne.

For at fæste bjælkerne i stolperne, saver du bjælkens mål ud i stolpens overkant (alternativt kan du formindske udsavningen med ca. 5mm til begge sider, så bjælken stikker disse 5mm ud fra stolpen, det ser lidt pænere ud). Så hvis du f.eks. bruger 45x145 træ, måler du 140mm ned fra stolpens overkant og saver derefter 40mm dybt. Så er det bare at lægge bjælken i det spor, der dannes, og skrue gennem stolpen og ind i bjælken.
 
Tak, målte på min skitse, hvilket ikke rigtig var rigtigt, så det er egentlig 3,3 m spændvidde og befinder mig i snezone 3. Havde tænkt mig regler 45x145. Mener du typ sådan her og så en vognbolt igennem?
En tegning med en rød træbjælke placeret oven på en hvid stolpe, illustrerer en konstruktion med vognbolte.
 
  • Synes
Rickard.lj
  • Laddar…
trasigvingmutter trasigvingmutter sagde:
Tak, målte på min skitse, hvilket ikke rigtig var korrekt, så det er egentlig 3,3 m spændvidde og jeg befinder mig i snezone 3. Jeg havde tænkt mig reglar 45x145. Mener du sådan her og så en vognbolt igennem?
[billede]
Ja, præcis sådan. Det bliver rigtig godt med vognbolt igennem, men det fungerer også med 6 eller 8mm skrue, hvis du har det liggende. Om 45x145 træ er den rigtige dimension, tør jeg ikke svare på. Det holder nok mange gange, men risikoen er som sagt nedbøjningen, men den bliver i det mindste mindre nu, hvor du kun har 3,3m spændvidde.

Jeg har lavet nogle tage i samme stil og dimensioner, som du tænker, og de har det godt selv 10+ år senere. Jeg bor dog i snezone 2.

Er der nogen her på forummet, der vil regne på det måske?
 
  • Synes
trasigvingmutter
  • Laddar…
Jeg tænker, at du skal tilføje diagonaler for at gøre konstruktionen stabil.
 
  • Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg tænker, at du har brug for at lægge til diagonaler for at få konstruktionen stabil.
Trækonstruktion med trekantede forstærkninger under en tagkonstruktion.
Typ sådan?
 
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
trasigvingmutter trasigvingmutter sagde:
[billede]
Typ så?
Ja selvfølgelig
 
Hej
Jeg var bombesikker på, at jeg skulle bygge tag, men fortrød, da jeg indså, at jeg ville komme til at stå i skyggen mange gange i stedet for i solen.
Men glem disse neggotanker, da der også er meget godt ved et tag, man kan trække elektricitet ud, have et køleskab, vand og grillen står tørt.

Ja, du bør have nogle skråafstivere for at få stabilitet.
Tag vognbolte, der kan efterspændes.
Vælg gerne grovere end 95x95, for det vil se spinkelt ud.

Sjovt projekt, kæmp på og held og lykke.
/Workingclasshero
 
  • Synes
trasigvingmutter
  • Laddar…
Tog fat i sagen og satte det sammen for nylig. Blev helt ok, bare at smide plasttaget på senere :)
 
  • Udendørs terrasse med træramme, der venter på plasttag, omgivet af grønt græs og skovklædt baggrund.
  • Synes
Rickard.lj
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.