Jeg overvejer at bygge et bord til at stille på terrassen i stedet for at købe et dyrt. Hvordan skal jeg gå til værks? Jeg har ikke målt hvor stort et bord der kan være, men cirka 6-8 personer skal kunne sidde på langsiderne.

Jocke

I
Du får regne med mindst 60 cm i længde/person ved bordets side. Et bord har også to gavlsider. Antag at du sætter en person på hver gavl og fire personer på langsiderne (2+2). Så skal bordet være mindst 120+60 cm langt for at du kan få plads til tallerkenerne for dem, der sidder på gavlen. Men så kan du lige så godt sætte tre personer på hver langside, da bordet bliver 180 cm langt. Så kan du i stedet gøre det smallere. Ved knæhøjde bør det ikke være smallere end 70 cm for at knæene ikke skal støde ind i dem, der sidder overfor. Bordpladen kan være lidt bredere, lad os sige 80 cm. Målet ville så være 80x180 cm. Skal du have gavlplacering, må du regne med 100 cm i bredde. Til gengæld kan du så få plads til otte personer rundt om bordet.

Så afhænger det af, hvordan du vil lave bordet. Eftersom det skal stå ude, kan både trykimprægneret træ og andre materialer være egnede, som glas og aluminium/rustfrit stål.

Antag trykimprægneret træ, klasse AB iflg. NTR-metoden. (Skulle være nok med A, da det sandsynligvis ikke står på jord?) Fire ben på 70x70. En sarg mellem dem af 45x70, som tappes ind i benene. Tapperne låses med 12 mm rundstok ovenfra, placeret med centrum på skellet mellem tap og taphul. En tap/side. En tværregel midt på langsiden af 45x70, stumt indplaceret og fastgjort med 12 mm træpløk og lim til langsidens sarger. Syv brædder af mindst 22 mm tykkelse, helst 28 mm og bredden 120 mm, med 10 mm mellemrum mellem hver. Den totale bredde bliver da 90 cm, hvilket kan være tilstrækkeligt for gavlplacering.

Skal du lave det af glas og aluminium (eller rustfrit stål) er der færdige dele at købe, og glaspladen kan bestilles hos nærmeste glarmester.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.