Ser ud som om jeg er den eneste i verden, som vil bygge en stige til brug i haven. Det føles i hvert fald sådan, når man googler og prøver at finde information og tips om især materialer. Det eneste jeg finder, er stiger til loft, stiger fra broer og stiger til at sætte blomster på.

Nogen der har styr på, hvilken træsort der er mere eller mindre egnet? Jeg tænker, at fyr er lidt spinkelt, men at eventuelt gran kan fungere. Jeg har en fornemmelse af, at det er lidt sejere, og at man også bygger årer af det. Eller måske ask? Det er vel endnu mere sejt og et materiale man tidligere byggede værktøj, m.m. af?

Nogen der har styr på det, en anelse eller forslag?

Ask kan være godt, men det er tungt og har dårlig rådnebestandighed.

Hvis stigen normalt opbevares under tag og evt. udstyres med udskiftelige "fødder" og/eller for eksempel tjæres nederst, burde det gå fint med hvilket som helst træ.

Hvis stigen vil være udsat for meget fugt/regn/sne/slid, er trykimprægneret fyr muligvis et alternativ?
Eller alu-stige. De findes i faldende længder og er lette.

• Synes
Bono_R
  • Laddar…
Jeg plejer at samle et par stiger til jagttårn mere eller mindre hver sommer af almindelige granregler og gamle terrassebrædder eller hvad der er ved hånden.

Grimme som ind i helvede og tunge som ind i helvede, men til gengæld tager det ikke mange minutter at lave, hvis værktøjerne er fremme.

Gran er nok ellers ret godt, selv hvis man skal lave en finere stige med runde pinde, men som sagt, det bliver meget tungere end en alu-stige og er nok mest for entusiasten.

D divander sagde:
Det ser ud til, at jeg er den eneste i verden, der vil bygge en stige til brug i haven. Det føles i hvert fald sådan, når jeg googler og forsøger at finde info og tips om frem for alt materiale. Det eneste, jeg finder, er stiger til lofter, stiger fra broer og stiger til at sætte blomster på.

Er der nogen, der ved, hvilket træslag der er mere eller mindre egnet? Tænker, at fyrretræ er lidt svagt, men at gran måske kan fungere. Jeg har hørt, at det er lidt sejt, og at man også bygger årer af det. Eller måske ask? Det er vel endnu mere sejt og et materiale, man tidligere byggede værktøj, m.m. af?

Er der nogen, der har styr på det, en anelse eller forslag?
Jeg er ikke ekspert på stiger, men jeg ved, at fyrretræ generelt er stærkere og med bedre holdbarhed i alle retninger end gran. Forskellen er dog ikke kæmpestor, men utvivlsomt til fyrretræets fordel. Det vigtigste er dog at vælge de rigtige stykker, uden knaster, defekter osv., så vil både fyrretræ og gran fungere.

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N sagde:
Jeg er ikke ekspert på stiger, men jeg ved, at fyr generelt er stærkere og med bedre holdfasthed i alle retninger end gran. Forskellen er dog ikke særlig stor, men uden tvivl til fyrens fordel. Det vigtigste er dog at vælge de rigtige stykker, uden knaster, defekter osv., så vil både fyr og gran fungere.
Fordelen med gran (hvis man har egen jord) er, at man altid vil have adgang til passende små graner at fælde, afbarke og bruge til stigetrin.

• Synes
Daniel_N
  • Laddar…
Ja det fungerer måske med fyrretræ. Så også den der stige af en kløvet stamme, men det var ikke rigtig en sådan, jeg var ude efter. Tænkte på at bygge en ret konventionel stige med flade trin (ikke runde pinde), men jeg vil have, at den skal gå sammen i toppen. Dette for at fungere bedre, når man skal op og beskære træer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.