Hej allesammen!

Jeg er i gang med at renovere en lejlighed lidt, har fjernet to dørkarme og vil bygge en flot portal ud af disse, tænkte jeg... Jeg har nogle idéer om, hvordan jeg skal gøre det, men kunne bruge lidt input!

Dørhullet ser sådan ud, efter at jeg lige har revet karmene ned.
Jeg har spartlet lidt for at fylde de værste huller op.

http://img223.imageshack.us/my.php?image=photoue6.jpg

http://img237.imageshack.us/my.php?image=photo2ue5.jpg

Min tanke var at sætte en planke, måske MDF, rundt om hele hullet, på de flader der vender ind mod dørhullet altså. Jeg tænkte at planken skulle være lidt for bred, så jeg senere kan sætte lister på væggene, spartle, slibe og male. MDF-stykkerne tænkte jeg, kunne fastgøres med afstandsstykker, som enten skrues ind i væggen eller måske limes op med fx PL400. På den måde kan jeg skabe en flot og lige portal, som jeg så kan fastgøre stykkerne i.

Se skitse (portalen set nedefra):

testnu1.th.jpgthpix.gif

Lyder det som en god måde?

Mit andet spørgsmål handler om et rør.
I et af hjørnerne i gangen er der et afløbsrør, som jeg skal bygge ind på en eller anden måde.
Hvordan ville I gøre det?
Bygge en "kasse" rundt om det, eller måske lave et skråt hjørne?

Senest redigeret:
pwrdesign sagde:
Hej på dig!

Jeg er i gang med at renovere en lejlighed lidt, har fjernet to dørkarme og tænker at bygge en flot portal af dem... Jeg har nogle idéer til, hvordan jeg skal gøre, men jeg kunne godt bruge lidt input!

Dørhullet ser således ud efter at jeg netop har revet karmen ned..
Har spartlet lidt for at fylde de værste huller

[link]

[link]

Min tanke var at sætte en planke, måske MDF, rundt om hele hullet, på fladerne der kigger ind mod dørhullet altså. Jeg tænkte, at planken skulle være lidt for bred, så jeg derefter kan sætte lister på væggene, spartle, slibe og male. MDF-stykkerne tænkte jeg, man skulle fastgøre med afstandsstykker, der enten skrues ind i væggen eller måske limes op med noget som PL400. På den måde kan jeg distancere en flot og lige portal op, som jeg derefter fastgør stykkerne i...

Se skitse (portalen set nedefra):

[bild][bild]

Lyder det som en god metode?

Mit andet spørgsmål handler om et rør.
I et af hjørnerne i gangen er der et afløbsrør, som jeg skal bygge ind på en eller anden måde..
Hej!

Spændende projekt. Jeg har selv bygget lignende "portal" i både letbeton og gipsvæg. Jeg gjorde i begge tilfælde næsten på samme måde.

1, Skaff meget lige byggeplanker. Lad dem tørre inde hos dig til din indendørs klima så længe som muligt:)

2, Udfør limning med omvendt retning som beskrevet i 2. indlæg i denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74328-bygga-doerr-som-inte-slar-sig.html Det er virkelig en topmetode! Nu har du fine lige planker.

3, Flæk plankerne så de er 45*bredde på væggen (vigtigt altså, at du ikke har købt for tynde planker fra starten, da limning med omvendt retning fjerner tykkelsen af et savklinge.

4, Fastgør plankerne med fx karmeskruer eller skruer og plugs i væggen (både på siderne og opad naturligvis). Her er det ekstremt vigtigt, at det bliver lod- og vaterret på alle måder, men også, hvilket måske ikke er så åbenbart, at planken ikke "drejer". Hvad jeg mener med det håber jeg fremgår af vedhæftede word-dokument, "Portal 1". Er der nogen form for risiko for, at fugt kan trænge op nedefra, er det en god ide med tagpap under, eller at lade planken være en cm fra gulvet.

5, Hvis du skal have et fælles gulv uden tærskel mellem rummene, fx parket, så læg dette nu. Selvfølgelig med sædvanlig afstand til væggene, dvs. plankerne i dette tilfælde. Dette kan også gøres før punkt 4.

6, Beklæd nu det hele med MDF. Det er bedst at beklæde, så samlingen bliver synlig, når man står inde i portalen og "kigger ind i betonvæggen", dvs hele stykker ud mod de respektive rum. Lim med almindelig trælim, indendørsvarianten har jeg brugt, ved at nogle foretrækker udendørs trælim, fordi det tillader lidt bevægelse, men jeg synes indendørs trælim har fungeret godt. Skru, med forsænkning og forborede huller. Skru i både planken og med forsigtighed i "endetræet" på MDF-pladen i midten.

7, Har du målt rigtigt og været omhyggelig, vil MDF-pladen nu dække planken samt afstanden mellem den eksisterende betonvæg og planken, samt gå nogle cm ud på betonvæggen (afhængig af hvor bred en MDF-strimmel du vil have). Lim eller skru dog ikke MDF-strimlen i betonvæggen, lad den blot ligge klods op ad. Dels sidder MDF-strimlen allerede fast nok, dels undgår du problemer, hvis der af en eller anden grund skulle opstå bevægelser mellem betonvæggen og planken. Som sagt, hvis du er omhyggelig, og betonvæggen nogenlunde lige, ligger MDF-strimlen tæt mod væggen. En meget lille stribe latex i hjørnet mellem MDF-strimlen og betonvæggen kan være en idé, men i et senere trin. MDF-strimlen lader du gå ned og tilslutte mod gulvet, der er ikke brug for lister eller lignende. Husk at forsigtigt skrå af hjørnerne på MDF'en så det tåler mere og malingen sidder bedre. Det behøver dog ikke være meget.

8, grundmal, spartl, slib, mal etc.

Senest redigeret:
H
Tænk på, at kitschige ting som portaler, orange køkkenlåger og endda plastparket gør lejligheden mindre attraktiv og sænker værdien, hvis du skal sælge. Der vil blive dårlig budgivning, da købere hellere venter på et andet objekt, inden de byder.

Eh, havde det været en pizzeriaportal kunne jeg forstå din pegepind holmertz, men en helt almindelig lige portal? Hvad er det, der er kitchigt ved det?

Hænger heller ikke rigtig med? :)
VI skal lægge flot italiensk klinkegulv i køkken, gang og garderobe, lågerne i køkkenet er hvide og portalen bliver hvid og stilren :)

Tror derimod det HÆVER værdien sammenlignet med at have en masse karme siddende overalt :)

Hvordan som helst...
Er begyndt at lime afstandsstykker op nu med PL400, tror det bliver godt!
Lige bliver det faktisk også!
Tænkte at grunde afstandsstykkerne inden jeg monterer MDF-listen.
Tænkte også at købe færdigmalede hvide lister til at beklæde portalen med, tror det bliver et flottere slutresultat (og nemmere) end at spartle, grunde og male.

Mvh Patrik

pwrdesign sagde:
Tænkte også købe færdigmalede hvide lister til at beklæde portalen med, tror det bliver et pænere slutresultat (og nemmere) end at spartle, grunde og male.
Nemmere, ja. Pænere, yderst sjældent synes jeg.

pwrdesign pwrdesign sagde:
Hej på jer!

Er i gang med at renovere en lejlighed lidt, har fjernet to dørkarme og tænker at bygge en flot portal af dem... Jeg har lidt ideer om hvordan jeg skal gøre, men kunne bruge lidt input!

Dørhullet ser sådan ud efter jeg lige har revet karmene ud..
Har fyldt huller med spartelmasse for at udjævne de værste huller

[link]

[link]

Min tanke var at sætte en planke, måske MDF, rundt om hele hullet, på de overflader der vender ind mod dørhullet altså. Jeg tænkte at planken skulle være lidt for bred så jeg derefter kan sætte lister på væggene, spartle, slibe og male. MDF stykkerne tænkte jeg man skulle fastgøre med afstandsstykker, der enten skrues ind i væggen eller måske limes op med noget som PL400. På den måde kan jeg danne en pæn og lige portal, som jeg derefter fæstner stykkerne i.

Se skitse (portalen set nedenfra):

[bild][bild]

Lyder det som en god måde?

Mit andet spørgsmål vedrører et rør.
I et af hjørnerne i gangen går der et afløbsrør, som jeg skal bygge ind på en eller anden måde..
Hej! Har et lignende projekt i gang. Har du tilfældigvis nogle billeder af, hvordan det blev?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.