Hej! Jeg har lige fjernet en dørkarm i min lejlighed. Hvad jeg nu undrer mig over er, hvordan jeg bygger en pæn og jævn portal af dette. Min første tanke var at bruge den gips, jeg har tilbage, og skrue den indefra portalen mod reglarne og derefter spartle mellem de eksisterende gipsplader og dem i portalen. Men jeg begynder at mistænke, at det kan revne en del, da der bliver mange samlinger.

Har nogen en god fremgangsmåde?
 
  • Tidligere døråbning uden karm i en lejlighed under renovering. Væggene er delvist spartlede, og et rum ses med malerspanden og kost i hjørnet.
  • Åben dørkarm i renoveringsprojekt, gipsskiver og værktøj spredt på gulvet, indgangsparti med trædør og blomstret tapet i baggrunden.
  • Døråbning uden karm, synlige reglar og gipsvægge, klart til renovering og bygning af portal. Hjørner ser ubehandlede ud.
  • Synes
Björn Smedsgård
  • Laddar…
Skru op regel som du kan fastgøre spån/gipsskive med afrundet form. Dæk derefter kortsiden med masonit. Og så spartle og male ..det revner ikke.
Så gjorde jeg for længe siden, og det holdt sammen, indtil vi blev trætte af portalen og fjernede det.
 
S Samppa sagde:
Skru et op regel, som du kan fastgøre spån/gipsskive med afrundet form. Dæk derefter kortsiden med masonit. Og så spartle og male... det revner ikke. Så gjorde jeg for længe siden, og det holdt sammen, indtil vi blev trætte af portalen og fjernede det.
Tak for svar! Hvor skal jeg skrue denne regel op? Kan jeg ikke skrue gipsskiven til den eksisterende regel, der nu er synlig mellem gipsskiverne? Og med kortsiden, mener du da "loftet" af portalen?
 
T
Ellers kan du købe færdigmalet hvid døromfattning i mdf i den rigtige dimension (bredde) og fastgøre med dykkert/sømpistol.
 
  • Synes
John Andersson
  • Laddar…
T test1 sagde:
Ellers kan du købe færdigmalet hvid dørindfatning i mdf i den rigtige dimension (bredde) og fastgøre med dykkert/søm pistol.
Så sætter jeg den på samme måde som jeg havde tænkt med gipsen, og spartler i mødet mellem mdf og gipsplade?
 
T
A Axra99 sagde:
Då sätter jag den på samme måde som jeg har tænkt med gipsen, og spartler i mødet mellem mdf og gipsplade?
nja, nemmest er nok at sætte foder, der dækker spalten mellem gipsen og dørkarmen. Tænk som omkring et vindue eller dør.
 
  • Synes
John Andersson
  • Laddar…
T test1 sagde:
nja, enklast är nog att sätta foder som täcker glipan mellan gipset och dørromfattningen. Tänk som rundt et vindue eller dør.
Javisst, det er nok smartere! Det her med dørfoder virker klart enklest! Jeg må skave ned gipspladerne lidt så de ligger jævnt med reglen bare!
 
T
A Axra99 sagde:
Ja, det er nok smartere! Det her med dørrammer virker klart nemmest! Jeg må skave gipspladerne lidt ned, så de ligger jævnt med reglen bare!
ja det er en enkel løsning som er ret standard. hvis du synes det er sejt at skære ned gipsen kan du sætte små distancer på eksisterende reglar som du så fæster dørkarmen mod. så slipper du for at svine :P
 
T test1 sagde:
ja det er en enkel løsning som er ret standard. hvis du synes det er segt at skære ned gipset kan du sætte små distanser på eksisterende reglar som du så fastgør dørindfatningen mod. så slipper du for at svine ned :p
Jeg har Googlet hele dagen i dag på "fjerne dørkarm", "bygge portal" osv men har ikke en eneste gang snublet over dørindfatning. Mange tak for hjælpen!

Jovist så kan jeg også gøre, men jeg har allerede svinet ned, så lidt mere gør ikke noget! Forresten, hvor langt ned bør jeg lade dørindfatningen gå? Der hvor gipspladerne på væggen ender? Antar at jeg må løse evt. sprækker mod gulv med en liste eller tærskel efter at gulvet er på plads.
 
Vedhæfter for mulig inspiration et billede af, hvordan den tidligere ejer løste situationen i vores hus. Lidt usikker på terminologien, om det er liste eller foder.
 
  • Døråbning med hvide lister og rødt vægmaleri i baggrund, ved siden af en hvid skab fyldt med bøger.
  • Synes
Bengt65 og 1 anden
  • Laddar…
T
A Axra99 sagde:
Jeg har googlet hele dagen i dag på "fjerne dørkarm", "bygge portal" osv., men jeg er ikke en eneste gang stødt på døromfattning. Stort tak for hjælpen!

Ja, selvfølgelig kan jeg også gøre det, men jeg har allerede gjort det lidt snavset, så det skader ikke! Forresten, hvor langt ned bør jeg lade døromfattningen gå? Til der hvor gipspladerne på væggen ender? Jeg går ud fra, at jeg får løst evt. sprækker mod gulvet med en liste eller tærskel, efter at gulvet er på plads.
haha ingen problemer, glad for at kunne hjælpe :) For det flotteste resultat lægger du dit nye gulv først. Så sætter du døromfattningen, som du lader gå hele vejen ned mod det nye gulv. Sender med et billede af, hvordan jeg har gjort.
 
  • En dørkarm der når gulvet, monteret efter gulvet er lagt, viser overgang mellem to forskellige gulvtyper og realistiske træmønstre.
  • Synes
Norrarn
  • Laddar…
T test1 sagde:
haha ingen problem glad for at kunne hjælpe :) For pænest resultat lægger du dit nye gulv først. Så sætter du døromfattningen, som du lader gå hele vejen ned til det nye gulv. Sender med et billede, hvordan jeg har gjort.
Ser jo perfekt ud, ingen sprække til gulvet. Jeg har været så fikseret på, at døråbningen skulle laves før jeg gør noget andet. Men når du først siger det, så lyder det klart bedre at gøre det til sidst. Så maler jeg væggene og lægger gulv først!:D
 
  • Synes
test1
  • Laddar…
B bearmaniac sagde:
Bifog en til eventuel inspiration et billede af, hvordan den tidligere ejer løste situationen i vores hus. Lidt usikker på terminologien, om det er liste eller foder.
Tak for billedet! Altid godt at kunne se, hvordan andre har gjort!
 
  • Synes
bearmaniac
  • Laddar…
B bearmaniac sagde:
Vedhæfter for eventuel inspiration et billede af, hvordan den tidligere ejer løste situationen i vores hus. Lidt usikker på terminologien, om det er liste eller foder.
Sådan vil jeg have det 👌
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.