Hej, hvis man skal bygge en platform 30 cm bred, som kan lægges ovenpå et par bukke, der gerne står med 2,5-3 m mellem, hvad er så den smalleste dimension på træ (helst trykimprægneret), så det bliver let at bære/håndtere, og skal kunne klare en vægt på maks 115 kg.

Jeg tænker, at man underneden vel skal sætte en slags tværgående støtte for at stive lidt op, men også for at holde brædderne sammen.

Skal bruge dem, når jeg klipper hæk, og har brug for at komme op lidt 😁

Da jeg gjorde noget lignende for at komme op ved en trappe for tapetsering, byggede jeg som en stige af 95x45. Så lagde jeg en spånplade på.
Du kan jo have tyndere dimensioner end ved f.eks. altanbyggeri i forhold til spændvidden, da det ikke gør så meget, hvis det svajer lidt.

Andre alternativer er en tredje buk for at halvere spændvidden eller en hækkesaks på skaft, hvis det ikke er alt for højt.

Vi havde tre regler, der var limet og skruet i hinanden for at få bredden. 30 cm er lidt for smalt. I dag ville jeg sandsynligvis sætte 45x70 eller 45x95 yderst for at gøre det hele mindre bøjeligt, delvis fordi jeg vejer det dobbelte i forhold til, da jeg begyndte at bruge brættet under min opvækst. Gør det længere, så har du mere vægtstang på "fjernsiden" af støtten. Min far byggede en stige, der fungerede i forskellige højder og også som stige uden brættet. Brættet blev en ekstra bænk ved større fester.

P proffsrik sagde:
Når jeg gjorde noget lignende for at komme op ved en trappe for tapetsering byggede jeg som en stige af 95x45. Så lagde jeg en spånplade på.
Du kan jo have slankere dimensioner end ved f.eks. terrassebyggeri i forhold til spennvidden, eftersom det ikke gør noget, hvis det svajer lidt.

Andre alternativer er en tredje bukk for at halvere spennvidden eller en hæksaks på skaft, hvis det ikke er alt for højt.
En tredje bukk er jo ikke et dumt alternativ da det bliver lettere at flytte dem med 🤔 Dette skal tænkes på, så man kan gå ned på lettere landganger 😁

Z z_bumbi sagde:
Vi havde tre reglar, som var limede og skruede i hinanden for at få bredden. 30 cm er lidt vel smalt.
I dag ville jeg sandsynligvis sætte 45x70 eller 45x95 yderst for at gøre det hele mindre bøjbart, delvist fordi jeg vejer dobbelt så meget som da jeg begyndte at bruge planken i min opvækst.
Gør den længere, så har du mere hævarm på "fjerntside" af støtten.
Min far byggede en trappestige, som fungerede i forskellige højder og også som trappestige uden planken. Planken blev en ekstra bænk ved større fester.
Jeg tænkte at lave 2 stk, så jeg totalt får 60 bredde, for at få vægten ned på dem. Derfor 30cm 😁

Med 3 bukkene må underlaget være relativt plant. Ellers får du en vippebræt. Træet kan jo svigte lidt, så hvis de skal stå på en jævn græsplæne, er det nok ok. Men ikke hvis det er mere udfordrende.

I stedet for en tredje bukk kan du prøve med kun et støtteben. Det behøver kun at tage vertikal kraft, så det behøver ikke at kunne stå selv.

Jeg ville bygge en u-bjælke af plademateriale og to 95-120x45. Tænk på hvor du vil kunne opbevare den derefter, spånplade og OSB tåler fugt rigtig dårligt. Krydsfiner eller limtræ klarer det bedre, men bør står under tag.

Eller så kan du købe en brugt stålstige og save en plade til, som kan lægges mellem de vertikale støtterne. Så får du en ekstra stige uden at det tager mere plads.

• Synes
ajaxajax2000
  • Laddar…
G g.kraft sagde:
Med 3 bukkesavler må underlaget være relativt plant. Ellers får du en vippebræt. Træet kan jo svigte lidt, så hvis de skal stå på en flad græsplæne, er det nok ok. Men ikke hvis det er mere udfordrende.

I stedet for en tredje bukke kan du prøve med kun et støtteben. Det behøver kun at tage lodret kraft, så det behøver ikke kunne stå selv.

Jeg ville bygge en u-bjælke af plademateriale og to 95-120x45. Husk hvor du vil kunne opbevare det bagefter, spånplade og OSB tåler fugt rigtig dårligt. Playwood eller limtræ klarer det bedre, men bør stå under tag.

Eller så køber du en brugt stålstige og saver en plade til, som kan lægges mellem de lodrette støtteben. Så får du en ekstra stige uden at det tager mere plads.
Der har du jo svaret! Jeg har for pokker en 3m aluminiumstige, jeg behøver bare at lægge brædder i og bruge som ramme.

• Synes
g.kraft og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.