Svært at sige uden at vide, hvor tungt plankeværket skal være, og hvilken dimension du skal have på de bærende dele. Skal der være sømregler mellem stolperne, eller kun stolper med liggende panel på? Hvilken dimension på sømreglerne (hvis du skal have sådanne)? Hvilken dimension på liggende panel (hvis du kun skal have sådanne)? Lydskærme som Trafikverket bygger plejer at have solide konstruktioner som skelet og der er det nok med 3,5 meter mellem hver plint, men disse plankeværker er ofte mere end dobbelt så høje som det, du vil bygge. Det kan i hvert fald være en rettesnor.
Jeg og naboen lavede et plankeværk mellem os. Vi lavede 2m mellem plinterne, men det blev for lidt, plankeværket svajer. Kan skyldes, at vi valgte justerbare stolpesko, som bliver meget svajende. Konstruktionsfejl som jeg må tage på mig 
Jeg byggede næsten 80 løbende meter 2.10 højt 95x95 stolper og 3x45x95 spikskinner med 145x21 panel samt lågelister, brugte 2m mellem stolperne og anvendte sokkeljern - det er stift nok og kan klatres på.
Mit tip er netop gode sokkeljern og skabeloner til hurtigt at sætte dem, brug kun halve paprør hvis du borer, da det er lettere at justere og ikke så besværligt at få ned.
Mit tip er netop gode sokkeljern og skabeloner til hurtigt at sætte dem, brug kun halve paprør hvis du borer, da det er lettere at justere og ikke så besværligt at få ned.
Klik her for at svare