7,585 læst ·
21 svar
8k læst
21 svar
Bygge på gammel grund
Medlem
· Kramfors
· 12 indlæg
Har haft denne tråd under overvågning i flere år, for jeg har længe vidst, at vi har et lignende projekt foran os med gårdens lade. I år skal vi begynde at planlægge arbejdet og rive det sidste af den for længst indfaldne overetage væk. Hvordan er det gået med dit projekt?
Medlem
· Kramfors
· 12 indlæg
Stadigvæk et højaktuelt projekt, der gnaver i hovedet... Vi har også været lidt bekymrede for bæreevnen, da der er kommet fugt ind i betonhultagsten nogle steder. Vi skal bygge på en etage på den ene halvdel og lade den anden halvdel være åben for bilhejs m.m. Det blev ikke så meget revet som planlagt sidste år, så nu i år er det fandeme på tide. Alt træmaterialet er desværre hinsides redning, så det skal rives ned. Men foruden betonhultagstenen i ydervæggene er der teglvægge i laden. Når sneen forsvinder om nogle uger, skal vi få en ny vurdering af situationen og planlægge ud fra det. Hvad har det været for en konstruktion på din grund?
Medlem
· Kramfors
· 12 indlæg
Har den støbte plade stået under åben himmel i længere tid og gennem flere årstider?
Der begynder at ske noget her nu, og vi skal begynde at rive alt det træmateriale væk, der er dårligt. Den murede grund tror vi stadig på, og pladen er ret fin. En forstærkning med ny puds med mere tror vi kan fungere. Når vi fjerner træmaterialet, vil pladen ikke længere have noget tag. Jeg vil ikke have, at den skal frostsprænge i de revner, der alligevel er opstået. Jeg overvejer at forsøge at bygge en slags beskyttelse/dække på en eller anden måde til vinteren. Det ville være interessant at høre dine tanker!
Der begynder at ske noget her nu, og vi skal begynde at rive alt det træmateriale væk, der er dårligt. Den murede grund tror vi stadig på, og pladen er ret fin. En forstærkning med ny puds med mere tror vi kan fungere. Når vi fjerner træmaterialet, vil pladen ikke længere have noget tag. Jeg vil ikke have, at den skal frostsprænge i de revner, der alligevel er opstået. Jeg overvejer at forsøge at bygge en slags beskyttelse/dække på en eller anden måde til vinteren. Det ville være interessant at høre dine tanker!
Vores plade/fundament stod mange år med en lækkende lade, og efter det har den stået helt åben, så jeg har lidt givet op på ideen om at forsøge at beskytte den. Mærker heller ingen forskel, så det må blive at inspicere og tage en beslutning, når det vel bliver tid til at gøre noget.Knäppisarna i Knäppa sagde:
Har dem støbte plade stået under åben himmel i længere tid og flere årstider?
Det begynder at røre på sig her nu, og vi skal begynde at rive alt træmateriale ned, som er dårligt. Den murede grund tror vi stadig på, og pladen er ret fin. En forstærkning med nyt puds med mere tror vi kan fungere. Når vi fjerner træmaterialet, vil pladen ikke have noget som helst tag længere. Vil jo ikke have, at den skal frostspringe i de revner, som alligevel er opstået. Overvejer at forsøge at bygge noget beskyttelse/dække på en eller anden måde til vinteren. Ville være interessant at høre dine tanker!
Medlem
· Kramfors
· 12 indlæg
Tak så meget for dit svar! Det lyder som en spændende, passende risikofyldt og afslappet tilgang til det hele! Den vil jeg forsøge at tage, for vi er nok også parate til at tage risikoen i sammenligning med projektets "potentiale". For os er der et håb om potentialet, mens andre måske ville have revet ned. Jaja, nu sker der ting og sager i hvert fald. Tak for din opdatering!A Arne999 sagde:
Klik her for at svare