Rivet en gammel del af laden, som jeg nu tænkte at bygge op igen. Billedet viser den eksisterende mur. Tanken er at fortsætte med en eller to omgange til med lecablokke for at få en lidt højere mur og derefter sætte en syllstock (vil bygge med stockar som det tidligere har været).

Lidt usikker på, hvordan jeg skal ordne dette. Kan man fortsætte med lecablokke et par omgange rundt, tror du? Og fylde op med mørtel, så det bliver i niveau?

Gammel mur lavet af lecablokke på en gård, med byggematerialer og en stige i baggrunden. Overvejes at forhøje muren med flere lag lecablokke.

Ingen der kan give et hint om, hvordan man bygger videre på denne mur..? Overvejede et øjeblik at bygge en støbeform og støbe rundt om, så alt bliver i vater for derefter at fortsætte med 2-3 lag leca. Men vi taler om ca. 23 meter fundamentmur => 10 cm mørtel på det, og man ender på 40 sække beton :)

Lidt usikker på tilstanden i denne gamle mur også... kan man armere og fylde hullerne i blokkene for at stabilisere?

Ellers river man det ned og bygger nyt...

At lægge på beton for at få det i vater tror jeg er meningsløst. Hvis man vil bygge videre, så ville jeg lægge leca et par omgange og sørge for, at det blev i vater efter det.

Det afgørende spørgsmål er jo, hvordan den eksisterende mur har det?

Jeg tror dog, at risikoen for sætninger er større, hvis man river det hele ned og starter forfra. Jeg ville turde at køre på.

En kommentar fra en amatør!

• Synes
hempularen
  • Laddar…
Jo jeg tør nok at køre på... men du mener, at man justerer niveauet mens man lægger et par omgange leca? Hvor let er det, hvis det differerer x antal cm? Det føles jo som om, det kun går at justere minimalt (ved ikke hvor skævt det er, men jeg gætter jo på, at det er skævt...). Man kan jo for så vidt begynde at skære i lecablokkene også for at øge justeringsmuligheden...

Rive og bygge op en 7.5x7.5 meter mur med 3 sider (4. siden vender mod eksisterende lade og skal være åben), 2.5m høj føles ikke så tiltalende...

Jeg mener, at fugetykkelsen under lecablockene let kan variere nogle cm

Hvad er det, der forhindrer, at du lægger ny syll direkte på muren, som den er? Eventuelle ujævnheder må vel kunne udjævnes med distansmellanlägg.

Det er muligt at justere, hvis det drejer sig om 1-2 cm, mere end det bliver ustabilt at hæve, så kan man i stedet sætte en lille form i slutningen og støbe, så det bliver i vater.

Jeg vil komme op mere over jorden på den ene side. Laden ligger på en skråning, og jeg står altså på jorden bag laden og fotograferer der, hvor bagmuren går i linje med græsplænen.

Jo, jeg køber, at jeg kan øge mængden af mørtel under blokkene, men det går vel kun at justere nogle cm... måske er det nok i og for sig.

En god start ville være at måle op, hvor meget det differerer i højde mellem forskellige dele af muren.
Måske på tide at anskaffe en laser :)

Hvor høj er den forresten?
Hvorfor skal du hæve den?

Svært at se på billedet, og vi ser jo heller ikke, hvordan murens stand er generelt.

Arne999 sagde:
...kan man armera och fylla hålen i blocken tro för att stadga upp?...
"Hullerne" er sandsynligvis allerede fyldte med mørtel i hver skiftskarv.

Et andet billede Byggeruin ved skovkant, med trærammer og en stige op ad den nedbrudte mur, omgivet af tørt græs og træer.

Hvor meget højdeforskel er der, som du vil rette, før du murer videre?

Ikke målt det så godt endnu... bare begyndt at overveje, hvordan jeg skal gøre det. Lidt diff kan man måske leve med?

Hvis det bare handler om at hæve nogle centimeter, kan man lave en rigtig enkel "støbeform" af brædder, som man tvinger fast.
En hjemmelavet støbeform af brædder holdt på plads med skruetvinger til betonarbejde.

Senest redigeret:
flot! jo det var også sådan, jeg tænkte + men det bliver jo en pokkers masse brug, hvis man skal have nogen mindste tykkelse på det, man påfører. Måske er det ikke nødvendigt?

Køb cement og ballast i stedet for færdigblandet tørbeton.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.