Jeg har en væg, der er ca. 2,2 x 3,5 m, hvor der fremover vil være en masse ting. Alt fra varmtvandsbeholder til vandpumpe + diverse filtre og eltavle og femtiotolv andre ting.
Lige nu er den bare muret leca. Bag væggen er der jord og singel, hele vejen op.
Jeg overvejer, om jeg bliver skør, hvis jeg har væggen som den er og forsøger at skrue i lecaen?
Nogle alternativer jeg overvejer:
1) Med stålregler bygge væggen ud og sætte OSB-plade (obs: ved ikke rigtig, hvordan man bedst løser ventilation på pladens bagside)
2) Puds væggen med en centimeter eller tre og brug plugs.
3) Behold som den er og brug lange skruer og forvent, at nogle huller bliver grimme osv.
Hvad ville du gøre?
Jeg vedhæfter billede. Tag ikke hensyn til træreget, der hænger der. Den har fungeret som form til hvælvingen, der er støbt ovenfor.
Hvis du vil have det let monteret, kan du jo sætte pladeregler med OSB, men lade hele væggen have en luftspalte på 5 cm eller deromkring, som en ramme på et maleri. Eller sæt en liggende 2500 x 1200 OSB midt på væggen på pladeregler for installationernes skyld.
Tak. Interessant idé, noget sådant bliver det nok.
Men hvordan er det med bæreevne for pladeregler, de kan vel rimeligvis ikke bære lige så tungt som en grov træregel? Tænk 150 kg varmtvandsbeholder som eksempel.
Nu begynder det at være tid til at gøre noget ved væggen.
Hvad tror I om dette:
1) Jeg skruer en liggende 28x70 i toppen og bunden af væggen (eller, da den hælder, bliver det måske en 45x70 oppe/nede, kan ikke huske hvilken vej den hælder). Jeg lægger en papstrimmel mellem reglen og væggen.
2) Udenpå disse reglar jeg op med stående 45x70 i CC 40 eller lignende, for at bygge ganske lidt, men stadig kunne bære fx VVB og andre evt. tunge ting. Jeg vil nødigt miste alt for meget plads her.
3) Monterer dobbelte OSB (alternativt 1 x stærkere plade)
Fornuftigt tænkt?
Luftspalten bliver så 28mm eller mere bag OSB'en, så lader jeg den slutte et par centimeter fra de møtende vinkelrette vægge, så luften kommer ind bagved.
Jeg forestiller mig dette som en enklere tegning, som ikke er skalatro.
Det, jeg er dårlig til at forstå, er især: Hvad vil man hænge en typ 100kg varmtvandsbeholder på?
I dag hænger den i en stenmur, boret igennem til den anden side og sidder med solide skruer med møtrik og monteringsjern på bagsiden. Når denne væg er på plads, skal VVB sidde her i stedet.
Jeg håber, at nogen kan dele en tanke!
Takker!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.