Vi har i dag en kældertrappe med meget korte trin, som vi gerne vil ændre. Pladsen er begrænset. Trinnene bør være 250mm har jeg forstået, men hvor høje "kan" vi gøre trinnene?

Tak for al hjælp og nye tanker

I
På denne side kan du udfylde alle mål og prøve dig frem. Idealet er 250 som jeg forstår det, men det går fint ned til 200 tror jeg det var.

https://www.blocklayer.com/stairs/

Har målt lidt nu.....
Helst vil vi ikke behøve at bære af bjælkelag og skal trappen rumme længde 238cm højde 218 som den er i dag. Det er en stentrappe med korte, skrånende trin. Er det overhovedet rimeligt at tro, at det kunne blive bedre, hvis man lavede den om?

Jeg synes ikke, at man kan pege på et ideelt dybdemål for en trappe. En måde at komme frem til en velafbalanceret trappe er at bruge trappeformlen, 2xtrinshøjden + trindybden bør være 60-63 cm. Formlen er konstrueret således, at skridtlængden for en voksen er god uanset trappens hældning. Hvis trindybden er 25 cm, bør trinshøjden være 17,5 - 19 cm. Jo højere trinshøjden er i forhold til trindybden, desto stejlere bliver trappen. Normalt tager man udgangspunkt i trappens samlede højde og regner en mulig trinshøjde ud. Nogle gange kan man være nødt til at forlænge trappen for at få den rigtige trindybde.

Bliver nok nødt til at formulere mig om....

Pladsen er begrænset, da vi ikke vil skære i bjælkelaget. Kan trappen forbedres trods sin stejle hældning? Jeg tænker, at også lige trappetrin, som derudover er af træ, burde gøre trappen mere behagelig?

Beskriv trappen i dag. Hvor mange trin? Trinhøjde og trindybe? Ellers er det svært at komme med synspunkter.

Her tegnede arkitekten. Vi vil dog helst ikke fjerne det eksisterende bjælkelag.

• Sektionstegning af trappeforslag til kælder med eksisterende bjælkekant angivet; dimensioner inkluderet.
Eneste mulighed for at få en mindre stejl trappe end i dag, hvis du ikke vil følge arkitektens tegning (som jo er korrekt mht trappeformlen), er at svinge den. Det kræver sandsynligvis også et større hul i bjælkelaget. Jeg antager, at I slår hovedet, når I går på trappen i dag. Geometrien er som den er, den kan man ikke trylle væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.