Jeg bor i et gammelt missionshus, hvor spær i selve kirkesalen er konstrueret som følger.
Der er i alt 10 spær, spændvidde ca. 9m, længde omtrent 10m.
Der sidder kun en hanebjælke mellem overrammerne, bortset fra på spær 4 og 7, hvor der også er trækstænger ca. 80cm over, hvor spær møder remmen.
Min tanke er nu at bygge to plan i 2/3 dele af salen, så jeg vil gerne fjerne disse trækstænger og ombygge til en svensk spær/rammeværksspær.
En trækstang flyttes til spær 8 eller 9.
Så til mit spørgsmål:
Hvordan ville du have gjort det? Kontaktet en konstruktør? Pris? Overdimensioneret?
Der er i alt 10 spær, spændvidde ca. 9m, længde omtrent 10m.
Der sidder kun en hanebjælke mellem overrammerne, bortset fra på spær 4 og 7, hvor der også er trækstænger ca. 80cm over, hvor spær møder remmen.
Min tanke er nu at bygge to plan i 2/3 dele af salen, så jeg vil gerne fjerne disse trækstænger og ombygge til en svensk spær/rammeværksspær.
En trækstang flyttes til spær 8 eller 9.
Så til mit spørgsmål:
Hvordan ville du have gjort det? Kontaktet en konstruktør? Pris? Overdimensioneret?
9m spændvidde er jo ret meget, dvs kræver relativt høje bjælker. Er der plads til et tykt mellem-bjælkelag? Eller vil du have bærende stolper/vægge dernede?
Personligt ville jeg sigte efter en konstruktionsløsning, som jeg følte mig komfortabel med, baseret på egen erfaring og med kendte konstruktionsdimensioner som rettesnor. (Hvilket sandsynligvis indebærer en vis overdimensionering, da jeg er en forsigtig general.)
Personligt ville jeg sigte efter en konstruktionsløsning, som jeg følte mig komfortabel med, baseret på egen erfaring og med kendte konstruktionsdimensioner som rettesnor. (Hvilket sandsynligvis indebærer en vis overdimensionering, da jeg er en forsigtig general.)
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Joppa83, det er nok svært, for ikke at sige umuligt at give nogle råd ud fra så lidt information.
Ingen ønsker jo at gøre en "Aschbergare" og vildlede dig
Men du har jo tænkt selv: Som du skriver, er der brug for en bygningsingeniør/konstruktør på stedet.
Formodentlig er det også et krav fra kommunens bygningsnævn.
Ingen ønsker jo at gøre en "Aschbergare" og vildlede dig
Men du har jo tænkt selv: Som du skriver, er der brug for en bygningsingeniør/konstruktør på stedet.
Formodentlig er det også et krav fra kommunens bygningsnævn.
Tak for input.
Der kommer til at være to bærende indervægge, så den maksimale spændvidde bliver 4,2m, så bjælkelaget bliver 45x220 K24.
Konstruktionen føler jeg mig sikker på, den er jo trods alt velafprøvet. Men det bliver nok et møde med en konstruktør for at være på den sikre side.
Der kommer til at være to bærende indervægge, så den maksimale spændvidde bliver 4,2m, så bjælkelaget bliver 45x220 K24.
Konstruktionen føler jeg mig sikker på, den er jo trods alt velafprøvet. Men det bliver nok et møde med en konstruktør for at være på den sikre side.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Bjælkelaget vil kunne holde væggene sammen, så trækstænger er måske ikke nødvendige. Bjælkelaget skal sidde ordentligt i væggen.
Protte
Protte
Jeg er enig med protte.
Hvis bjælkelaget sidder ordentligt i nederdelen af spær, kan det antageligvis erstatte trækkene.
Trækkenes opgave er jo at forhindre, at spærenes overrammer og væggenes overkant kalver ud. Kan man erstatte dette med noget andet (et bjælkelag som holder det hele sammen), så skal det fungere.
Hvis bjælkelaget sidder ordentligt i nederdelen af spær, kan det antageligvis erstatte trækkene.
Trækkenes opgave er jo at forhindre, at spærenes overrammer og væggenes overkant kalver ud. Kan man erstatte dette med noget andet (et bjælkelag som holder det hele sammen), så skal det fungere.
Tak igen for input.
Bjælkelaget skal jo sidde cc600, så i hvert "fack" tænkte jeg at bore igennem ydervæggen og montere 16mm eller 20mm gevindstang med skive og møtrik. Så det vil være ordentligt forankret i den gamle konstruktion.
Bjælkelaget skal jo sidde cc600, så i hvert "fack" tænkte jeg at bore igennem ydervæggen og montere 16mm eller 20mm gevindstang med skive og møtrik. Så det vil være ordentligt forankret i den gamle konstruktion.
På grund af loftshøjden på den nye overetage vil bjælkelaget blive monteret 20-30 cm under knudepunktet skråstol/væg. Derfor forstærkning med stolper fra spær ned i bjælkelaget.Mikael_L sagde:Jeg er enig med protte.
Hvis bjælkelaget sidder ordentligt i nederdelen af spærerne, så kan det muligvis erstatte stræbstængerne.
Stængernes opgave er jo at forhindre, at spærernes overrammer og væggenes overkant vælter ud. Kan man erstatte dette med noget andet (et bjælkelag, der holder det hele sammen), så burde det fungere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
20-30 cm er intet problem, væggen vil ikke bøje sig.
Protte
Protte
Lille opdatering.
Trækstængerne sidder ikke i tagspær som jeg først troede, men i overkant væg.
Så burde vel det nye bjælkelag tage disse kræfter? Som trækstængerne i dag tager. Bjælkelaget sidder ca: 50cm under trækstængerne. Vil dog stadig bygge til tagspær, så de ser ud som en forhøjet rammespær. Lidt seler og livrem.
Trækstængerne sidder ikke i tagspær som jeg først troede, men i overkant væg.
Så burde vel det nye bjælkelag tage disse kræfter? Som trækstængerne i dag tager. Bjælkelaget sidder ca: 50cm under trækstængerne. Vil dog stadig bygge til tagspær, så de ser ud som en forhøjet rammespær. Lidt seler og livrem.
Klik her for at svare