Jeg tænkte på selv at ombygge en tilbygning. Skydedørene skal udskiftes med almindelige vægge (cirka 40% er allerede væg), der skal indsættes vinduer og der skal efterisoleres (indvendigt) samt sættes et sænket loft op. Syller og tag er eksisterende, så det går som en "facadeændring" og kræver ikke byggetilladelse. Jeg har alligevel byggetilladelsestegninger fra arkitekten.

Skal jeg lave nøjagtige målte tegninger af det hele, eller tage det på gefühl? Jeg ved faktisk ikke, hvordan det ser ud i et løsvirkeshus, om tømrerne får målt op, hvor alle regler præcist skal stå fx.

M -MH- sagde:
Tænkte give mig i kast med at bygge en tilbygning selv. Der skal skiftes skydedøre ud med almindelige vægge (ca. 40% er allerede væg), indsættes vinduer og efterisoleres (på indersiden) og sætte et sænket loft op. Remme og tag er eksisterende, så det går som en "facadeændring" og kræver ingen byggetilladelse. Har alligevel byggetilladelsestegninger fra arkitekten.

Skal jeg lave nøjagtige opmålte tegninger på alt, eller gøre det på gefühl? Ved faktisk ikke, hvordan det ser ud på et løsvirkeshus, om tømrerne får opmålt, hvor alle reglerne skal stå præcist fx.
Jeg foretrækker at lave så nøjagtige tegninger som muligt. Jeg er lidt magelig, og jeg foretrækker at sidde på en stol og måle nogen tricky regler ud i computeren fremfor at stå på en stige, holde fast med den ene hånd og forsøge med den anden at få et målebånd til at hænge fast et sted for at få et mål at save efter.

Kan man få så nøjagtige tegninger, og skal jeg lære mig tegningsprogrammet til ekspertniveau? :)

M -MH- sagde:
Går det att få så noggrana ritningar, och måste jag lära mig ritprogrammet till expertnivå? :)
Svar "ja" på begge... ;)

Ja, men nu ville jeg vide, hvordan en praktiker gør... ;)

M -MH- sagde:
Tænkte give mig i kast med at bygge en tilbygning selv. Der skal udskiftes skydedøre med almindelige vægge (ca. 40% er allerede væg), indsættes vinduer og tillægsisoleres (på indersiden) samt sætte et sænket loft. Syller og ydertag er eksisterende, så det går som "facadeændring" og der kræves ingen byggetilladelse. Har alligevel byggetilladelsestegninger fra arkitekten.

Skal jeg lave nøjagtige målsatte tegninger af det hele, eller tage det på gefühl? Ved ikke hvordan det ser ud på et løsvirkeshus faktisk, om tømrerne får opmålt hvor alle lægter skal stå præcist fx.
Løsvirke er ikke et byggesæt, så der er ingen udmærkede lægter, og man må selv måle og save.

I dit tilfælde ville jeg nok sige, at en enkel skitse, hvor det fremgår, hvor vinduerne skal sidde, højde og sidemål er tilstrækkeligt. Og hvis der er forskellige størrelser på vinduerne, hvor de forskellige størrelser skal sidde.

Skitsen kan også være god, når du skal købe træ, for at beregne forbruget for hver længde.

Grundformen på huset har du jo allerede.

Sådant fikser jeg nemt uden tegning, det omvendte derimod kan kræve beregninger og tegning.

Plan for et rum i LibreCAD med sovrum og terrasse, inkl. entré med døre og opbevaring. Afsnit markeret, små forskelle i mål fra arkitektens tegning.

Har dette i LibreCAD. Arkitekten tegnede det op, men det er nogle cm forskel her og der.

M mattoys sagde:
Løsvirke er ingen byggesæt, så der er ingen udmærkede regler, men man må selv måle og save.
Jeg mener om de får en tegning, hvor målene, hvor hver regel skal placeres på syllen fx er udspecificeret, og så måler de op fx 8357 mm fra et hjørne og sætter en regel. Eller får de en detalje på, hvordan hjørnerne skal løses, og mål på hvor vinduerne skal være, og så skal de løse resten selv?

M -MH- sagde:
Jeg mener om de får en tegning hvor målene hvor hver regel skal placeres på syllen fx er angivet, og så måler de op fx 8357 mm fra et hjørne og sætter en regel. Eller får de en detalje på hvordan hjørnerne skal løses, og mål på hvor vinduerne skal være, og så får de løse det øvrige selv?
Skal man bygge fra grunden og har specielle konstruktioner hvor man skal fræse ud osv så skal man naturligvis vise det i en detaljeret visning.

Ellers så sætter man regelværket med c-c 60.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.