Halløj.
Det er sådan, at min kæreste og jeg overvejer at starte et husbyggeri, som vi i fremtiden kan bo i. Det, vi havde tænkt os, er et 1-planshus eller et 1½-planshus (eventuelt bare med loft på anden etage) på ca. 120-150 kvm.

Hverken jeg eller han ved noget som helst om husbyggeri egentlig, men heldigvis er vi begge meget handy, og han er uddannet elektriker. Desuden er min far og stedfar erfarne, når det kommer til at bygge huse, da de begge har bygget mindst 1 hver. I øvrigt har vi masser af kontakter både inden for VVS-elektrikere-byggematerialer-malere-kyndige venner etc.

Men jeg vil alligevel være så godt forberedt som muligt, og det er derfor, jeg beder jer kære, der kan lære mig noget. Jeg undrer mig nemlig over tusindvis af ting:
Hvor lang tid kan man forvente, at det tager at bygge et hus? (selv med 3 personer eller med et firma)
Omtrent hvor meget kan det koste?
Hvor mange penge kan man spare, hvis man selv laver alt indvendigt og maler facaden? (gælder ikke opsætning af vægge)
Hvad kan det koste at få lagt en varmekilde, bredbånd, afløb samt vand ind på en grund?
Kan man støbe fundament året rundt?
Hvad anbefaler I, at man bygger det hele selv i løsvirke, som man køber selv, eller at man får det hele tilsendt med beskrivelse etc. og bygger efter den?

Jeg vil også gerne høre andre gode forslag og tips fra alle, der har erfaring med husbyggeri!
Wow, nu blev det en lang tekst, så vi starter der, håber nogen orker at læse og tak for svar! :)

Tyresö
Spørgsmålet om byggetiden...skal jeg så svare, hvor langt et stykke snor er? Sige, mellem 10 måneder og 1,5 år, hvis I arbejder fuldtid med projektet.

Hvad I tjener på at gøre alt indvendigt......I tjener nok til, at det skal være det værd - Det er det, bestemt.

Jordarbejdet bliver bare unødvendigt dyrt, hvis I skal gøre det midt om vinteren med frost - men at støbe en plade, gør man (jeg) ned til minus 20 grader - betonen klarer koldere temperatur, men ikke jeg.

I skal ikke give jer i kast med at støbe selv, hvis det er koldere end 5 minus, da kulden stiller højere krav til håndværksmæssig dygtighed og erfaring med betonen.

Køb et færdigt byggesæt, det bliver i sidste ende billigst og mindst bøvl.

Et meget godt tip, som alle på forummet garanteret er enige med mig om: Husbyggeriet vil tage 4 gange længere tid at bygge, og det vil koste 3 gange mere, end I tror.

Denne regneformel gælder alt, der bygges, og den rammer alle, der bygger.

Hus koster 10000 - 30000/m². En anden tommelfingerregel er, at det tager 10 timer for en tømrer pr. m².
Du tjener ikke noget på at male eller snedkere selv, men du sparer måske 350-500 kr i timen, som du slipper for at betale til en anden. Dog må man som amatør regne med, at det, der tager en fagmand en time, i nogle tilfælde tager dig to, tre timer eller endnu mere.
"Dra in värmekälla"? Er det fjernvarme, du tænker på? Du skal høre med det aktuelle fjernvarmeselskab. Det samme gælder med bredbåndet.
Kommunalt vand og kloak plejer at have et tilslutningsgebyr på over 100.000, men det kan naturligvis variere både op og ned. Hør med jeres kommune. Tænk også på, at dette kun er et "medlemsgebyr". Den fysiske tilslutning kommer oveni. El vil I formentlig have. Det plejer at handle om en 20-25000 i tilslutningsgebyr. Fastnettelefoni koster fra 10000 og opefter. (I nogle tilfælde har det handlet om hundredtusindvis af kroner.)
Personligt foretrækker jeg løsvirke, men det skyldes meget, at jeg synes, det er sjovt at snedkre. Hvis målet er at få et hus op så hurtigt som muligt, er det sikkert bedre med en byggesæt. Men om der findes byggesæt med "beskrivelser" til huse større end et skur, ved jeg ikke.
At kaste sig ud i et husbyggeri er ofte det mest komplekse (og dyreste) projekt, en almindelig person kaster sig ud i i løbet af sin levetid. At bare give tips helt tilfældigt er ikke så meningsfuldt. Når I har studeret og læst op, kan I begynde at stille mere konkrete spørgsmål. Så bliver det lettere at give konkrete tips.

Enig med "andersmc" i det, han skriver.
Tidsforbrug kan jeg give et eksempel fra livet, rive alt undtagen tømmerstammen og skorstenen ned på 80 m2 torp over 100 år gammelt, og derefter bygge over 80 m2 på tværs (huset blev som et kors) inkl. alt med elvarme.
Det tog svigerfar på fuld tid, far på halv tid og mig selv på al den fritid, der var inkl. nætter, nogle gange knap et år.
Vi begyndte at rive ned 1/8 og flyttede ind torsdag før midsommeraften året efter.
1 1/2 plan, bygget i løsvirke med torpargrund efter egen tegning i egen regi. Gubberne havde bygget flere huse før, men for mig var det mit første.
Hyrede nogle til VVS-arbejdet og trådføring/tilslutning af el, men trak alle rør selv.

Tak for svaret og fortsæt gerne med at hjælpe, kommer på mere eftersom :)

så altså kan man regne med 10 timer per kvm, er det totalt for hele huset da eller kun indvendigt man regner på det? og at i sådanne tilfælde at bygge et hus i lösvirke eller med byggesæt man har regnet med da?

Tænk nu på, at det der kun er en tommelfingerregel. Men man plejer at henvise til tømrerarbejdet for et løsvirkeshus.

En byggesæt fra fx Fiskarheden tror jeg på, hvis man er lidt fingernem, at bygge selv i løst træ er jo klart det sjoveste i hele projektet, men det kræver, at man er ret stædig:)

Har selvom ikke bygget noget nyt men bygget om en sommerhus og er nu i gang med en ny om/til bygning af tidligere sommerhus...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.