Hej.

Svigermors trappe op til broen er i dag rene livsfaren, stejl og i dårlig stand.
Tænkte derfor, vil man ligge godt til der, så fikser man en ny, inden nogen falder og brækker noget.

Har aldrig gjort dette før, men tænkte, hvor svært kan det være...

Forudsætningerne er, at broen/forstuen er af træ. Trappen er fast der og går ned til en støbt plade.
Tænkte prøve at fastgøre den i træbroen og så eventuelt bare bore huller i pladen for at sætte i en slags tapper, som man borer huller til i vognstykket.

Indsætter et billede med, hvad jeg tror er alle oplysninger.

Træsætning af udendørs trappe med dimensionsdetaljer; 950 mm mellem stykkene, trin 45x120 mm, samlet højde 1000 mm og længde 1500 mm; design til renovering.

Hvordan ser det ud? Vil jo ikke bygge den færdig for at indse, pokker, det der blev ikke godt...
Som tilføjelse har jeg skjult det yderste stykke for at give et bedre billede.

Det trappen hælder mod er træ i virkeligheden, og broen er i højde med det stykke, altså 1000mm fra jorden.

Når man skal tegne en trappe, letter det planlægningen, hvis man anvender den såkaldte trappeformel. Denne siger, at forholdet mellem trin (b) og stigning (h= højde mellem hvert trin) bør være 2h+b=60-63 udtrykt i cm. Hvis dine trin er 25 cm, bør stigningen altså være 17,5-19 cm. Du ligger altså lidt i underkanten på højden/har for lille dybde i trinene. Hvis du øger trindybden til 27-30 cm og beholder højdemålet, bliver trappen bedre at gå på.

Ser godt ud.

justusandersson sagde:
Når man skal tegne en trappe, letter det planlægningen, hvis man bruger den såkaldte trappeformel. Denne siger, at forholdet mellem trin (b) og stigningstrin (h=højdemålet mellem hvert trin) bør være 2h+b=60-63 udtrykt i cm. Hvis dine trin er 25 cm, bør stigningstrinnet altså være 17,5-19 cm. Du ligger altså lidt i underkanten på højden/har for lille dybde i trinene. Hvis du øger trinnet dybde til 27-30 cm og beholder højdemålet, bliver trappen bedre at gå på.
Så burde det at trappen bliver længere?
For at gøre trinene længere burde jo ikke tælle, altså er det ikke kun den synlige del man tæller, hvis man ser trappen lige oppefra? Så hvis trinnet er længere ind under det ovenstående trin så tælles det ikke?

Trappeillustration viser trinlængde og hældning med mål på 250 mm. Designelementer indikerer trinernes overlapning i en trappekonstruktion.

Prøvede tidligere trappen med et trin mindre, men så blev den så forbandet stejl igen.

Den støbte del ligger jo der, hvor den ligger, så at sige.

Senest redigeret:
Når man tegner trapper, forsøger man at få en behagelig trindybde og ikke en alt for stejl hældning. Forkert tegnede trapper er irriterende. Trinnedybden måler man normalt fra trin-næse til trin-næse, så at skubbe trinene ind under hinanden er ikke en god løsning, medmindre man gør dem ekstra dybe. Du har sikkert foretaget en korrekt vurdering med hensyn til antallet af trin. Jeg plejer selv, når jeg tegner udendørs trapper, at prøve at holde mig tæt på 17 cm som trinhøjde. Hvis det er muligt, brug to 45x145 brædder som trin og skub dem 3 cm indenfor næste trin-næse, så tror jeg, du bliver tilfreds med resultatet.

Hvor du har tegnet, at man måler, er korrekt. Trinlængden er fra forkant trin til forkant trin. Højden er ikke noget at tale om. 166 er perfekt. Som Justsus skriver, bør trinlængden være lidt større, end du har planlagt. Gå op til 145+145, så bliver det godt.

Jeg har en helt anden synspunkt. Du har tegnet med udvendige vangstykker. Det er pænt. Kan føles enkelt. Men det er besværligt om vinteren, når man skal fjerne sne og is. Overvej underliggende vangstykker med kiler at sømme trinene på i stedet. Det bliver også pænt.

Mvh Findus

• Synes
Joak
  • Laddar…
Det kan jeg gøre på alle plan undtagen det øverste, da der er en bræt i vejen, se billedet hvor jeg har malet rødt.
166,75mm som det bliver er jo alligevel ret tæt på 170mm, så jeg tror det bliver ret godt. Og jeg synes 45mm tykt burde klare trykket når det ikke er bredere end 950.

Diagram af trappekonstruktion med en rød markeret bræt i toppen.

Fremragende.
Jeg har bygget to sådanne trapper, der står stabile i ubehandlet træ. Jeg har dog tilføjet et trin i samme højde som den øvre bro niveau, og det gør, at vangerne kan gå over broarealet. De kan saves, så de støtter sig på broarealet. Så forsvinder nødvendigheden af at ankre foden for at forhindre trappen i at falde ned. Min trappes fødder står på kuppede brosten, der tillader fugten at ventilere lidt væk. Ellers kan man beklæde foden med fodpap (ikke lige så pænt).
Jeg ville tage smallere trinplanker, måske 3 stk. 45x75, så bliver uregelmæssighederne mindre, når de slår sig.
Jeg har skråtspikret mine trinplanker mod vangstykkene med halvknækkede 4-tommer søm. De har dog en tendens til at krybe ud efter 2-3 år, så jeg må banke dem ind i ny og næ.
Den svage punkt er de stykker, du kalder støtte. Dem ville jeg tjekke indimellem.
Jeg ville absolut bygge i godt ubehandlet træ. Så meget skønnere i farven og mod små bare fødder.
Et kryds-stag på undersiden giver meget bedre stabilitet.
Held og lykke!

findus42 sagde:
Der hvor du har tegnet, at man måler, er korrekt. Trinlængden er fra forkant trin til forkant trin. Højden er ikke noget at tale om. 166 er perfekt. Som Justsus skriver, bør trinlængden være lidt større end du har planlagt. Gå op til 145+145, så bliver det godt.

Jeg har en helt anden synspunkt. Du har tegnet med udvendige vange. Det er pænt. Kan føles enkelt. Men det er træls om vinteren, når man skal fjerne sne og is. Overvej underliggende vange med kiler til at sømme trinene på i stedet. Det bliver også pænt.

Mvh Findus
Jeg har overvejet det der med underliggende, men det føltes lidt besværligt...
Og trappen der har været der de sidste 15+ år har udvendige :)

En tanke, ville det fungere med 34x145?
Bruger jeg det, så burde jo værdierne med trinshøjden blive inden for de "regler" der findes...

34 mm tykt tømmer bliver nok for svagt til den aktuelle bredde, medmindre man forstærker undersiden på en eller anden måde. Hvis man vil lave en skulpturelt smukkere trappe, bør man have lidt indtrukne vanger, der ligger under trinene samt stødtrin, der lukker vertikalt. Men det er måske overkurs. Sammenfattende synes jeg, at der er blevet fremført mange gode synspunkter.

justusandersson sagde:
34 mm tykt tømmer bliver nok for spinkelt til den aktuelle bredde, medmindre man forstærker på undersiden på en eller anden måde. Hvis man vil lave en skulpturelt smukkere trappe, bør man have lidt indtrukne vangstykker, der ligger under trinene, samt stødtrin, der lukker vertikalt. Men det er måske overkurs. Samlet set synes jeg, at der er blevet fremført mange gode synspunkter.
Med et vertikalt stødtrin på min konstruktion så bliver den svær at holde ren.
Tror jeg nøjes med min tanke, ellers må jeg lave en anden model.

Ja, jeg er glædeligt overrasket over alle de tips, der er kommet ind :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.