Hej!
Jeg synes det er meget interessant at læse på dette forum og søger nu lidt vejledning fra alle jer kloge medlemmer med meget erfaring.
Jeg overvejer at bygge en lille bro i Mälaren. Placeringen er nordøst og relativt ubeskyttet. Dog er jeg ikke helt sikker på hvilken konstruktion, men det hælder mod en stenkiste, da der er en eksisterende, som jeg overvejer at prøve at redde/renovere. Det er sandsynligvis meget arbejde. Se billeder. Min tanke er at fylde op med mere sten og derefter "lægge” på en række kraftige imprægnerede bjælker (90*90 på længden og 145*45 på tværs), som bliver grunden for terrassebrædderne. Eventuelt fæster jeg bjælkerne med støbte stolper og lader konstruktionen hænge over/skyde ud 2-3 m for at komme længere ud – det er relativt lavvandet, og jeg vil kunne lægge til med den lille båd. Tror I, min idé er god, eller er det dødsdømt at tage udgangspunkt i den eksisterende grund? Hvor meget renovering skal jeg forvente?
På billedet ser I naboens pælebrog og hvordan den er blevet efter isens hærgen. Retningen er nordøst, hvilket fører til kraftige vinde nogle gange og is, der bevæger sig meget. Jeg modtager gerne al mulig feedback på, hvordan jeg kan gå videre med drømmen om at bygge.
Tak på forhånd

• Grumset kystområde med sten og tang i vandet ved Mälaren, træpæle i venstre side og en flydende bøje længere ude.
  • Slidt pælefunderet bro ved søbred med klart vand i solrigt vejr, omgivet af vegetation. Skyer i baggrunden over horisonten.
  • Billede af en rå stenbred ved Mälaren med rester af en ødelagt pælebrygge i vandet. Træstammer og sten er synlige ved vandkanten.
Synd at du ikke har fået noget svar. Er du gået videre med dine planer?

Jeg tror, du skal forsøge at renovere den eksisterende stenkiste og forsøge at få alt nyt til at se gammelt ud for at undgå at forstyrre den smukke natur og undgå unødige diskussioner om byggetilladelse.

Kør på stenkiste eller stenkiste med pæle i for at gøre den ekstra stærk. Alt det arbejde, du gør for at undgå, at den bliver skæv og vind af isen, får du tilbage mange gange, når broen står lige og flot i 30 år.

Ønsker du at gøre den ekstra holdbar og spare på sten, så brug betonrør i stenkisten. Betonrør har en tendens til at stå meget solidt, når de har gravet sig lidt ned, og synes helt immune over for is.

JWbyggobank JWbyggobank sagde:
Hej!
Jeg synes, det er meget interessant at læse på dette forum, og jeg søger nu lidt vejledning fra alle jer kloge medlemmer med meget erfaring.
Jeg overvejer at bygge en lille bro i Mälaren. Beliggenheden er nordøst og relativt ubeskyttet. Dog er jeg ikke helt sikker på hvilken konstruktion, men det hælder mod en stenkiste, da der findes en eksisterende, som jeg overvejer at forsøge at redde/renovere. Det er formentlig meget arbejde. Se billeder. Min tanke er at fylde på med mere sten og derefter "lægge" et sæt kraftige imprægnerede reglar (90*90 i længden og 145*45 på tværs), som bliver grunden for terrassen. Eventuelt fæster jeg reglarne med støbte sokler og lader konstruktionen hænge over/skyde ud 2-3 m for at komme længere ud - der er ret lavvandet, og jeg vil gerne kunne lægge til med den lille båd. Tror I, min idé er god, eller er det dødsdømt at tage udgangspunkt i den eksisterende grund? Hvor meget renovering tror I, jeg skal gøre?
På billedet ser I naboens pålede bro og hvordan den er blevet efter isens hærgen. Vejret er nordøst, hvilket fører til kraftige vinde nogle gange og is, der bevæger sig meget. Jeg modtager taknemmeligt al tænkelig feedback på, hvordan jeg kan gå videre med drømmen om at bygge.
Tak på forhånd

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.