Hej
Jeg har tænkt mig at opføre et attefallshus/friggebod på grunden, som skal være opvarmet året rundt. På så små huse bliver vægtykkelsen jo meget afgørende, og jeg har derfor overvejet, hvordan jeg kan gøre dem så tynde som muligt. Hvis jeg bygger med konventionel isolering (mineraluld), vil væggene blive mindst 190 mm.
Jeg ville helst få fat i sandwichelementer, men det er ikke helt ukompliceret og billigt for et så lille projekt, og derfor opstod tanken om at lave en egen væg efter sandwichprincippet. Hvad tror I om følgende konstruktion?
Cembrit fibercement/45 mm kingspan PIR+metalregler/kingspan 45 mm PIR/Gyproc Habito, Tanken er at jeg helklæber hvert lag til de andre og krydslægger PIR-isoleringen. Dette bør give følgende fordele:
-Stærkt
-Vedligeholdelsesfrit
-Ingen kuldebroer
-Tynd væg, kun 110 mm med rimelige isoleringsværdier.
Nu er spørgsmålet, om dette vil fungere i praksis? Med disse materialer bør jeg ikke få nogen problemer med skimmelsvamp, og det bør uden problemer være tilstrækkeligt stærkt til at bære taget....eller? Jeg er klar over, at dette måske ikke er den mest økonomiske løsning, men det giver alligevel ca. 1,4 m2 på en friggebod.
Hvad tror I her på forumet? Kunne dette være en idé, eller er det bare at skrotte?
Jeg har tænkt mig at opføre et attefallshus/friggebod på grunden, som skal være opvarmet året rundt. På så små huse bliver vægtykkelsen jo meget afgørende, og jeg har derfor overvejet, hvordan jeg kan gøre dem så tynde som muligt. Hvis jeg bygger med konventionel isolering (mineraluld), vil væggene blive mindst 190 mm.
Jeg ville helst få fat i sandwichelementer, men det er ikke helt ukompliceret og billigt for et så lille projekt, og derfor opstod tanken om at lave en egen væg efter sandwichprincippet. Hvad tror I om følgende konstruktion?
Cembrit fibercement/45 mm kingspan PIR+metalregler/kingspan 45 mm PIR/Gyproc Habito, Tanken er at jeg helklæber hvert lag til de andre og krydslægger PIR-isoleringen. Dette bør give følgende fordele:
-Stærkt
-Vedligeholdelsesfrit
-Ingen kuldebroer
-Tynd væg, kun 110 mm med rimelige isoleringsværdier.
Nu er spørgsmålet, om dette vil fungere i praksis? Med disse materialer bør jeg ikke få nogen problemer med skimmelsvamp, og det bør uden problemer være tilstrækkeligt stærkt til at bære taget....eller? Jeg er klar over, at dette måske ikke er den mest økonomiske løsning, men det giver alligevel ca. 1,4 m2 på en friggebod.
Hvad tror I her på forumet? Kunne dette være en idé, eller er det bare at skrotte?
Om det holder, afhænger vel af hvilke metalregler du har? Metalregler bruges vel mest som ikkebærende indervægge?
Vigtigst er at få til ventilation i hvilket fald.
Jeg ville hellere bygge med en gennemprøvet byggemetode og enten få en anelse dårligere isoleringsevne eller lidt tykkere væg.
Har du regnet på hvor mange kWh per år du sparer ved at bygge på denne måde sammenlignet med at bygge lidt mere traditionelt?
Vigtigst er at få til ventilation i hvilket fald.
Jeg ville hellere bygge med en gennemprøvet byggemetode og enten få en anelse dårligere isoleringsevne eller lidt tykkere væg.
Har du regnet på hvor mange kWh per år du sparer ved at bygge på denne måde sammenlignet med at bygge lidt mere traditionelt?
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 305 indlæg
Sandwich paneler og element plade-isolering-plade fra f.eks. Lindab eller Kingspan giver nok den tyndeste væg.
De findes både som tagelementer og væg eller samme for begge. De er designet til at monteres på et rammeværk, måske kan det være nok med nogle stolper på en lille hytte, eller så bygger man en tynd type 70mm almindelig bærende regelstolpe og derefter paneler på ydersiden.
De findes både som tagelementer og væg eller samme for begge. De er designet til at monteres på et rammeværk, måske kan det være nok med nogle stolper på en lille hytte, eller så bygger man en tynd type 70mm almindelig bærende regelstolpe og derefter paneler på ydersiden.
Skal du bygge et attefallshus med 100mm sandwichpanel med kerne af pir isolering og plade som overfladebelægning på inder- og ydersiden, så behøver panelet ikke monteres på nogen stålstolpe, hvis panelerne monteres stående, og du ikke har store glaspartier i væggen.
Jeg har ikke beregnet mængden af kwh i forskel, ender på en U-værdi omkring 0,25 med PIR og skal jeg have omtrent samme tykkelse med mineraluld ender jeg på 0,54 i U-værdi. Har ledt, men ikke fundet en kalkulator, hvor man kan indtaste kvadratmeter samt geografisk område og U-værdi. De fleste er for vinduer.B BSOD sagde:Om det holder afhænger vel af hvilke metalreglar du har? Metalreglar bruges vel mest som ikkebærende indervægge?
Vigtigst er at få ventilation på plads i hvert fald.
Jeg ville hellere bygge med en gennemprøvet byggemetode og enten få noget dårligere isoleringsegenskaber eller lidt tykkere væg.
Har du beregnet hvor mange kWh per år du sparer ved at bygge sådan her sammenlignet med at bygge lidt mere traditionelt?
Selvom det ikke er astronomiske summer per år i omkostninger, tænker jeg alligevel, at der bliver en ret stor komfortforskel.
Jeg tænker også, at almindelige metalreglar bør være tilstrækkelige for 15m2 tag, når væggen er færdigmonteret, bør bærerevnen blive ret god.
Senest redigeret:
Findes der et sted, hvor man som privatperson kan få fat i mindre mængder sandwichpaneler i lidt forskellige standarddimensioner? Jeg er helt med på, hvordan man bygger, men har ikke rigtig fundet noget sted at købe dette?
Hej Liljeros.
Skrot ikke... endnu.
Men for det første, køb ikke af Kingspan... de er dyrest.
Desværre har de købt finske SPU som var Nordens største producent tidligere, så nu har de typisk nul konkurrence.
Måske kan du købe mindre kvantiteter via en forhandler af Balex produkter.
https://balex.eu/en/
Jeg har selv købt to lastbiler 160mm PIR-plader fra dem og skiftet al isolering i mit eget hus. God.
Du kunne absolut lave din egen sandwichkonstruktion med fibercement (helst både på inder- og yderside). Findes som færdige løsninger, f.eks. ZIP-elementer. https://zenergy.se/zip-element/
Dog forstår jeg ikke helt, hvordan du tænkte med reglerne… kan du tegne det op?
Og hvordan skal du forankre? Fundament?
Fugt bliver der ingen steder i hvert fald!
Skrot ikke... endnu.
Men for det første, køb ikke af Kingspan... de er dyrest.
Desværre har de købt finske SPU som var Nordens største producent tidligere, så nu har de typisk nul konkurrence.
Måske kan du købe mindre kvantiteter via en forhandler af Balex produkter.
https://balex.eu/en/
Jeg har selv købt to lastbiler 160mm PIR-plader fra dem og skiftet al isolering i mit eget hus. God.
Du kunne absolut lave din egen sandwichkonstruktion med fibercement (helst både på inder- og yderside). Findes som færdige løsninger, f.eks. ZIP-elementer. https://zenergy.se/zip-element/
Dog forstår jeg ikke helt, hvordan du tænkte med reglerne… kan du tegne det op?
Og hvordan skal du forankre? Fundament?
Fugt bliver der ingen steder i hvert fald!
Præcis, tjek også med Finnfoam (finnfoam.se)
Skal man lave en præcis beregning, bør man bruge sig af energiindeks. Men det tager SMHI betalt for at levere, så mange bruger jo graddage for at få en fornemmelse af energiforbrug.L Liljeros sagde:Jeg har ikke regnet på mængden kwh i forskel, lander på en u-værdi omkring 0,25 med PIR og skal jeg have omtrent samme tykkelse med mineraluld lander jeg på 0,54 i U-værdi. Har ledt men ikke fundet nogen kalkulator hvor man kan indtaste kvadrat samt geografisk område og U-værdi. De fleste er for vinduer.
Selvom det ikke adskiller nogle astronomiske summer per år i omkostning, tænker jeg alligevel, at det bliver en ret stor komfortforskel.
Jeg tænker også, at almindelige metalreglar bør være tilstrækkelige til 15m2 tag, når væggen er færdigmonteret, bør bærendeevnen blive ganske god.
Stockholm har ca. 3000 graddage per år. Hvis din u-værdi er ca. 0.54, tror jeg energiforbruget bliver ca. 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/kvm vægareal. Hvis du har ca. 60m2 vægareal, så bliver det jo ca. 2500 kWh/år, og rundt halvdelen så højt energiforbrug med den energieffektivere væg. Varmer du med en luft-til-luft varmepumpe, så burde det være typ 500 kr per år i forskel i driftsomkostning.
Det er et stykke tid siden, jeg regnede graddage, jeg kan måske have mistet nogle enheder i beregningen.
Jeg er ikke så sikker på, at du mærker det på komforten. Men jeg kan tage fejl. Et dårligt vindue giver jo mærkbar koldtræk, men da er u-værdien sikkert en del over 2.5. Vi har 3-lags vinduer med u-værdi på 0.9, og jeg plejer ikke at tænke på koldtræk (jeg har ingen radiatorer under vinduet). Men jeg er måske ufølsom? Husker at de gamle 2-lags vinduer, der sad før, gav frygteligt koldtræk om vinteren.
Tak, vores ende væg er af 20cm letbeton med en PIR+Gips kombiplade monteret på indersiden. Denne væg gør, at rummene opleves som koldere end hvad de er, selvom de er normalvarme, dette selvom en U-værdi er på lige under 0,6. Væggene bliver fx meget kolde, selvom det er cirka 5 grader udendørs.B BSOD sagde:Skal man regne det præcist ud, bør man bruge energiindeks. Men det kræver SMHI betaling for at levere, så mange bruger jo graddage for at få en fornemmelse af energiforbrug.
Stockholm har ca. 3000 graddage per år. Hvis din u-værdi er ca. 0.54, tror jeg energiforbruget bliver ca. 0.54 x 3000 x 24 /1000 = 43 kWh/kvm vægareal. Hvis du har ca. 60m2 vægareal, så bliver det jo ca. 2500 kWh/år, og omkring halvdelen så højt energiforbrug med den energieffektive væg. Varmer du med en luft luft vp, så burde det være typisk 500kr per år i forskel i driftsomkostninger.
Det var et stykke tid siden, jeg regnede graddage, jeg kan have glemt en enhed i beregningen.
Jeg er ikke så sikker på, at du mærker det på komforten. Men jeg kan tage fejl. Et dårligt vindue giver jo mærkbart træk, men der er jo u-værdien sikkert et godt stykke over 2.5. Vi har 3 lags vinduer med u-værdi på 0.9, og jeg plejer ikke at tænke på træk (jeg har ingen radiatorer under vinduet). Men jeg kunne måske være ufølsom? Husker at de gamle 2-lags vinduer, der sad før, gav forfærdeligt træk om vinteren.
Hwj, har præcis samme overvejelse. Gjorde du dette og blev tilfreds!?L Liljeros sagde:Hej
Jeg har tænkt på at opføre et attefallshus/friggebod på grunden, som skal være opvarmet året rundt. På så små huse bliver vægtykkelsen meget afgørende, og jeg har derfor overvejet, hvordan jeg kan få disse så tynde som muligt. Hvis jeg bygger med konventionel isolering (mineraluld), vil væggene ende på mindst ca. 190mm.
Jeg ville helst få fat i sandwichelementer, men det er ikke helt ukompliceret og billigt for et så lille projekt, og derfor opstod tanken om at lave en egen væg efter sandwichprincippet. Hvad tror I om følgende konstruktion.
Cembrit fibercement/45mm kingspan PIR+metallreglar/kingspan 45mm PIR/Gyproc Habito. Tanken er at jeg helklistrer hvert lag i de andre og korslægger PIR-isoleringen. Dette bør give følgende fordele:
-Stærkt
-Vedligeholdelsesfrit
-Ingen kuldebroer
-Tynd væg, kun 110mm med rimelige isoleringsværdier.
Nu er spørgsmålet: vil dette fungere i praksis? Jeg bør med disse materialer ikke få nogen problemer med skimmel, og det bør uden problemer være tilstrækkeligt stærkt til at bære taget.... eller? Jeg er opmærksom på, at dette måske ikke er den mest økonomiske løsning, men det giver stadig ca. 1,4m2 på en friggebod.
Hvad tror I på forummet? Kan dette være en idé, eller skal det bare skrottes?
Sælger de sådanne til lilja projects eller kun til store industrihaller?Johannes Carlsson sagde:
Sandwich paneler og element plade-isolering-plade fra f.eks. Lindab eller Kingspan giver nok den tyndeste væg.
De findes både som tagelement og væg eller samme for begge. De er designet til at monteres på et rammeværk, måske kan det være nok med nogle stolper på en lille hytte, eller så bygger man en tynd type 70mm almindelig bærende regelstamme og derefter paneler på ydersiden
Synes også, at dette er en interessant løsning.
Hej
Jeg valgte ikke at gå videre med denne løsning, blev lidt for besværligt at bygge i lille skala.
Jeg ville stadig gerne prøve, men det gør det lettere at købe disse produkter, hvis man skal købe lidt større mængder.
Jeg valgte ikke at gå videre med denne løsning, blev lidt for besværligt at bygge i lille skala.
Jeg ville stadig gerne prøve, men det gør det lettere at købe disse produkter, hvis man skal købe lidt større mængder.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 305 indlæg
C Cuzzoss sagde:
Kingspan tror jeg sælger direkte til private personer, usikker på Lindab men der findes flere leverandører så det er bare at ringe rundt. Ellers må man gå via en eller anden byggevirksomhed, lokale egne byggemarkeder plejer at kunne få hjem lidt af hvert.C Cuzzoss sagde:
Pir paneler eller med mineraluld
Klik her for at svare