Hej alle dygtige byggere,
Jeg planlægger en lege/soveloft til datteren. Det bliver ca. 2 meter bredt og 1,2 meter dybt. Loftet skal bygges i en "alkove", så det spænder fra væg til væg. Jeg vil ikke have nogen "stolper" på gulvet.
Der er ikke meget loftshøjde i rummet, og derfor vil jeg have "tyndest mulige loft".

Hvis der er nogen, som kan give råd om dimensionering af limtræsbjælke til dette lille projekt, ville det være fantastisk. At 90x90 er tilstrækkeligt for to meters spændvidde har jeg forstået, men er det muligt at have endnu lavere (altså tyndere) limtræsbjælker/stolper?

Hos Bauhaus findes der fx mange forskellige dimensioner af fyrretræs limtræsstolper, fx 45x45, 58x38, 58x58 og 80x80.
Kan nogen af disse fungere?

Et par andre, mindre vigtige, spørgsmål er, hvor tæt stolperne bør placeres (3 stk på 1,2 meters dybde? = 40 cm mellem stolperne), og hvilket materiale der er godt/tyndt til gulvet?

Meget taknemmelig for svar fra nogen, der ved mere end jeg. Har forsøgt at google men forstår ikke dimensioneringstabeller, jeg finder. Det ser ud til mest at være for store husprojekter :-( eller også er jeg bare lidt langsom :-)

jinitera sagde:
Hej alla dygtige byggere,
Jeg planlægger en lege/sovehems til datteren. Det bliver ca. 2 meter bredt og 1,2 meter dybt. Hemsen skal bygges i en "alkove" så den spænder fra væg til væg så at sige. Jeg ønsker ikke at have nogle "stolper" på gulvet.
Der er ikke særlig høj lofthøjde i rummet, og jeg ønsker derfor at have "tyndest mulige hems".

Venligst, er der nogen der kan tippe om dimensionering af limtræsbjælke til dette lille projekt. Jeg har forstået, at 90x90 er tilstrækkeligt til to meters spændvidde, men er det muligt at have endnu lavere (altså tyndere) limtræsbjælker/stolper?

Hos Bauhaus fx findes der en række forskellige dimensioner på fyr limtræsstolper, fx 45x45, 58x38, 58x58 og 80x80.
Kan nogle af disse fungere?

Et par andre, mindre vigtige, spørgsmål er hvor tæt stolperne bør placeres (3 stk på 1,2 meters dybde? = 40 cm mellem stolperne) og hvilket materiale der er godt/tyndt til gulvet?

Meget taknemmelig for svar fra nogen der ved mere end jeg. Har forsøgt at google, men forstår ikke dimensioneringstabellerne, som jeg finder. De virker mest til store husbyggerier :-( eller så er jeg bare lidt sløv :-)
Er også interesseret i lignende projekt. Findes der nogen, der kender og ved noget om dette?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.