D
Skal bygge et koldlager og overvejer den ydre væg. Taget er cc30 for at kunne klare mig med 45x145 med en spændvidde på 340 cm.

Hvordan skal jeg gøre med den ydre væg?

Jeg håber at kunne afstive væggen med stående regler cc60, men remmen er en liggende 45x95. Måske svækker det sig i midten?

• 3D-tegning af en konstruktion til et kallager med tag, vægge og bundramme. Viser mål og tagspær i cc30, samt vægdimensioner.
D
Jeg har flere spørgsmål :)

Har man ydre tagåsen hængende sådan her?

kan man have det.

Skal have plade, ingen råsont

• En bygningsskitse med fritstående tagspær, markeret med en cirkel, uden fast underlag eller underdækning, beregnet til et tag af metal.
T
D Derbyboy sagde:
Jeg har flere spørgsmål :)

Har man ydre tagryggen hængende sådan her?

kan man have det.

Skal have plade, ingen råsont
Nej, den tagryg fylder ingen funktion andet end at tynge ned glespanel och plåt. Enten skal den ligge på noget eller tages bort.

T
D Derbyboy sagde:
Skal bygge et koldlager og overvejer den ydre væg. Taget er cc30 for at klare mig med 45x145 med en spændvidde på 340 cm.

Hvordan skal jeg gøre med den ydre væg?

Jeg håber at kunne lave væggen med stående regler cc60 men hammarbandet er en liggende 45x95. Måske svigter det ned i midten da?
Fald en 45x95/120 i overkanten af de stående regler, der støtter hammarbandet, så er det roligt.

D
T Testarn sagde:
Nej, den tagryg fylder ingen funktion andet end at tynge ned spredte paneler og plade. Enten skal den ligge på noget eller fjernes.
Den måske ikke skal kaldes tagryg, men den kan jo bruges til at fastgøre vindskiven og den forreste planke som eventuelt. Tagrende skal fastgøres i.

T
Den måske kan støttes af hammarbandet, hvis du lader det gå derhen, og hvis det er støttet af en indfældet regel, som jeg skrev før. Den behøver måske ikke at være af lige så stor dimension for at spare lidt vægt?

D
Bliver svært at få facaden pæn, hvis jeg skal lade remmen gå hele vejen ud.

Jeg eksperimenterede lidt med en tyndere dimension, og det kunne fungere, men hvis den kan være 145, så dækker den de fremspringende tagspær på langsiden. Tror det er pænt.

T
Så er det spørgsmålet om bærelekten har en dimension, der kan holde åsen og pladen samt snelast...? Kunne måske proppe et par flere bærelekt ind i de sidste fag?

D
Ja, det er en god tanke.

Tænkte bærlekt 34x70 cc 600 (men kan gå ned til cc400 i sidste fag). Overhænget er cirka 20 cm.

T
Det er ikke meget til udhæng, det så længere ud på tegningen. :)

Jeg ville nok bare doble lægterne i de sidste to fag, så bliver det nemmere at sætte lægterne og så smide nogle imellem. Så er sagen biff!

D Derbyboy sagde:
Har man yttre tagryggen hængende sådan her?
Jeg ville springe over den, eller erstatte den med en 45*45 hvis du finder det svært at fastgøre vindskeden kun i den fremspringende lægte.

D
Ja jeg ved fandme ikke om det bliver godt at fæste en vindskede i endetræet på bærelektet som er 34x70.

Ved ikke om det spiller nogen rolle at "hænge" en type 45x70 for bedre at kunne fæste vindskeden.

Årsagen til at jeg ville sætte en 45x145 var at skjule de udstikkende tagåsene på langsiden når man kigger på skuret direkte fra siden.

Desuden bliver det vel enklere og bedre at fæste den lange planke som skal gå langs langsiden hvis jeg bruger en 45x70.

• Billedet viser en 3D-model af en bygning med et skråt tag og udstikkende tagåse markeret i gul. Vindskiver er monteret langs tagets kant.
D
Tagskægsbræt hedder det :)

• Synes
Testarn
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.