Jeg har købt et hus, der har en trappe mellem etagerne, som er helt slidt. Planen er at bygge en ny trappe. Det eneste jeg egentlig bekymrer mig om, er at den ikke skal knirke, nogensinde. Så hvad er den bedste måde at bygge den på i så fald? Det er en L-trappe, hvis det har nogen betydning.

Metal?

Kattfan Kattfan sagde:
Metall?
Måske bedst, men jeg vil lave den i træ. Trin indfræset i vangerne giver vel større risiko for knirk end hvis man saver og lægger dem ovenpå?

Farstatjej90
Jeg tror ikke, det er muligt at bygge en til hundrede procent knirkefri trappe i træ. Det er beton, du leder efter her.

• Synes
plåtrickard
  • Laddar…
Eller overdimensionere som bare den...
Tror også på stål... men er nysgerrig på hvordan en trappe er helt slut....
Min stoppede med at knirke, da jeg rettede op og skruede en masse skruer i.

plåtrickard plåtrickard sagde:
Eller overdimensionere som bare den...
Tror også på stål... men er nysgerrig på, hvordan en trappe er helt slut....
Min stoppede med at knirke, da jeg rettede og skruede en masse skruer i
Hele trappen bevæger sig, når man går på den, den har siddet der siden begyndelsen af 1900-tallet, så trappetrinene er blevet skålformede, hvor man sætter fødderne. Desuden er der forskellig dybde og højde på trinene, så jeg bliver skør af at gå på den.
Overdimensionere lød interessant, hvor kraftigt tænker du da?

Har kun bygget småtrapper, så det kan jeg ikke svare på.. men mål, tegn og overvej, hvad der kan være... Og gå op i materiale..

• Synes
Daniel__s
  • Laddar…
Drøm at have knirkefri trappe. Vores knirker og knager, hvis man går i midten af trappen, måske ville det forsvinde med en lille regel langs med trin underneden som stabiliserer den. Har ikke gjort det men føler at det ville hjælpe.

Skal vel i så fald være, hvis man skrueklistrer og overdimensionerer alt samt i princippet har den fritstående (så den ikke behøver at følge med i husets bevægelser) men det bliver ingen let opgave at bygge..

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.