Hej,

Er der nogen her, der er erfaren klatrevægbygger? I løbet af sommerens senere del vil jeg sætte gang i et eftertragtet projekt, nemlig at bygge et boulderinglokale (klatrevæg) af vores tidligere dobbeltgarage. Tegningen er nogenlunde klar, og nu har jeg brug for at planlægge indkøb og materialevalg. Ifølge en amerikansk guide er 18mm ACX krydsfiner velegnet til overhængende vægge, men det ser ikke ud til, at den type gradering er så almindelig i Sverige? Hvad hedder det her i Sverige? Jeg finder mest konstruktionskrydsfiner, snedkerkrydsfiner mm uden nogen videre gradering. Nogen var klasse B/B, men det var birkekrydsfiner og meget dyr. Der vil være et stort antal islagsmøtrikker i pladerne til at fastgøre klatregreb i, og det er jo selvfølgelig vigtigt, at de sidder ordentligt fast.

Mvh,
Markus

Det eneste rimelige må jo være at bruge almindelig byggemultiplex, hvilket vel er en af de dårligere kvaliteter, man kan købe. Jeg har ingen tal på trækstyrken for islagsmøtrikker, men man trækker jo ikke sådan en gennem en multiplexplade i dimension 15mm eller mere. Det må jo være få, der klatrer, som vejer mere end et par hundrede kilo.

Hej Mathias,

Det er nok ikke spørgsmålet om at de går igennem, det er vel mere at de slipper på bagsiden og "går rundt" når man forsøger at skruve i/ud greb. Og selv om man ikke vejer så meget så kan det blive ret store dynamiske laster. Tror du det er nok med almindelig 18mm byggplyfa?

Jeg tror, at 18mm er rigeligt. Hvis du har et tættere regelværk bag pladerne, kan du måske gå ned til 12-15mm også. Tror jeg.

Totte_S
Det er altid smart at sikre islagsmøtrikkerne med en kraftig klamme, så mindskes risikoen for, at man trykker dem løs, når man skifter greb. Tag ikke for tyndt krydsfiner, det er trist, når det flexer, men overdriv heller ikke. Alternativt regner tæt, sæt dobbelt krydsfiner, så sikrer du også møtrikkerne.
Mellemmælk er god ;) et hak bedre end den enkleste du kan finde, rækker langt. Læg pengene på greb.
Det værste, der kan ske, er, at man falder ned, men heldigvis indgår der jo beredskab for netop det øjeblik, når man klatrer, især i bouldersammenhæng. Jeg har været med til at bygge nogle vægge, primært med simple materialer. Det var dog over 20 år siden, så jeg kan ikke huske præcise dimensioner eller kvalitet. Ved en væg, hvor man tog i med dyre krydsfinerplader, føltes det rigtigt stift og godt, men mindst fire gange så dyrt.

Tak for jeres svar!
En måned senere og lidt mere planlægning resulterede i, at den vil blive bygget med 18mm BB/X plyfa. Det ser ud til at være et godt kompromis mellem pris og ydeevne, vil trods alt gerne have en glat og pæn forside. Nu skal der kun købes træ (en pokkers masse) og befæstelser, og så går projektet i gang! Er der forresten nogen der ved, hvor man kan få fat i billige M10 islagsmøtrikker? Priserne ser ud til at variere en del fra forskellige steder. Jeg regner med, at jeg får brug for ca. 2000 stk, så jeg vil gerne gøre, hvad jeg kan for at holde udgiften nede =).
Jeg vil forsøge at lægge lidt billeder op efterhånden som projektet skrider frem, men sandsynligvis vil det ikke blive dokumenteret lige så ambitiøst som et vist hallprojekt jeg læste om her på forummet ;).

Senest redigeret:
  • Synes
viltfjall
  • Laddar…
(Obs, tråden er 7 år gammel.)

Hvordan gik det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.