6,337 læst ·
7 svar
6k læst
7 svar
Bygge isoleret rum inde i uisoleret udhus - hvordan gøre?
Jeg har et uisoleret udhus med betongplade. Jeg er desuden biavler og vil gerne bygge et isoleret rum inde i en del af udhuset, som jeg kan bruge som sted til at slynge honning i. Jeg har dog problemer med at vide, hvordan jeg skal gøre på en god måde for ikke at skabe fugtproblemer, specielt fra betongpladen i huset. Huset er anslået fra 40'erne og ikke så godt drænet.
Jeg tror, at jeg kan bruge de eksisterende vægge som almindelige ydervægge og bruge regler, isolere og sætte plader op på væggene. Det, hvor jeg føler mig usikker, er hvordan jeg skal gøre gulvet. Jeg vil gerne lægge et gulv ovenpå betongpladen, som jeg isolerer på en eller anden måde. Jeg føler mig dog usikker på hvordan. Følgende alternativer har jeg set:
Hvad tænker I om mine forslag? Er der bedre forslag?
/Niklas
Jeg tror, at jeg kan bruge de eksisterende vægge som almindelige ydervægge og bruge regler, isolere og sætte plader op på væggene. Det, hvor jeg føler mig usikker, er hvordan jeg skal gøre gulvet. Jeg vil gerne lægge et gulv ovenpå betongpladen, som jeg isolerer på en eller anden måde. Jeg føler mig dog usikker på hvordan. Følgende alternativer har jeg set:
- Lægge passende isolering og støbe en ny plade ovenpå.
- Oprette et trægulv. Bygger nok lidt for meget, og hvordan fungerer det med fugt?
- Brække gulvet op og lægge grus og isodrænplader og støbe nyt gulv i samme niveau.
Hvad tænker I om mine forslag? Er der bedre forslag?
/Niklas
Det enkleste er vel at opbygge et gulv, forudsat at du kan acceptere byggehøjden.
Læg tjærepap på overfladen, der skal være på gulvet.
Sæt lister et stykke op på bjælkerne (for luftspalte under) og læg cellplastplader som isolering.
Læg tjærepap på overfladen, der skal være på gulvet.
Sæt lister et stykke op på bjælkerne (for luftspalte under) og læg cellplastplader som isolering.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvorfor ikke begynde med en platonmåtte, så betonen kan "ånde" 
Derefter, som Larsa siger, et lag celleplast, 30 eller 50 mm.
Og så et klikgulv ovenpå det. Billigst og mest holdbart laminat, men træ går jo også.
Derefter, som Larsa siger, et lag celleplast, 30 eller 50 mm.
Og så et klikgulv ovenpå det. Billigst og mest holdbart laminat, men træ går jo også.
Det der med at trække vejret kan jeg godt lide. Kan man lægge Isodränskivor eller lignende i stedet for cellplast og få samme effekt som at lægge platonmatte under?
Jeg kan godt lide at lægge et klikgulv over for at få et flot gulv.
Jeg kan godt lide at lægge et klikgulv over for at få et flot gulv.
Du stillede et godt spørgsmål om, hvornår det skal være varmt. Det skal ikke være opvarmet hele året. Den tid, jeg ønsker at have den rette temperatur, er fra forår til sen efterår, og da er det ikke så koldt udenfor. Jeg er altid bange for at bygge fugtproblemer ind og har nok ikke formuleret hele problemet i det oprindelige indlæg.
Klik her for at svare