Hej!

Jeg er i gang med at bygge en indervæg af træ og gips (og eventuelt osb). Mit problem er, at underlaget er et sildebensparketgulv af eg. Jeg undrer mig derfor over, om nogen venlig sjæl kan give mig tips til, hvordan jeg bedst fastgør gulvreglen/sylen til gulvet?

Jeg vil helst lave så lille indvirkning på gulvet som muligt, hvis jeg skulle ønske at fjerne væggen en gang i fremtiden. Men jeg vil stadig bygge væggen på en god måde, så den ikke påvirkes af eventuelle bevægelser i gulvet. Min tanke er at bore lidt større huller i parketten og derefter bore og plugge i betondækket nedenunder. Dette ville så betyde, at gulvet klemmes mellem dækket og væggen - er dette okay bevægelsesmæssigt?

Hvis det har nogen betydning, vil væggen være ca. 3 meter lang og 2,6 meter høj. Væggene den skal fastgøres til, er af beton, og i loftet skrues reglen mod regler, som i dag bærer et nedhængt loft af gips.

Tak på forhånd for svar!
Tosse

tolker jeg det rigtigt, hvis jeg tror, at du har betonvægge på begge sider at fastgøre i. Hvis det så bare er en lige væg uden dør eller lignende, ville jeg bare lægge den ovenpå gulvet og slet ikke fastgøre den nedad.

Tak for svar, Mats!

Jeg nævnte dog ikke, at jeg skal have en åbning (dog uden dørblad) i væggens ene ende. Jeg antager, at dette betyder, at jeg skal fastgøre væggen nedad?

Med venlig hilsen,
Tosse

Der findes speciel dobbeltklæbende tape (ligner Scotch Magic tape), som er aftagelig og fungerer fint til at fastgøre på parketgulvet. Tæppelim er lidt mere besværligt, men det kan slibes væk.

Tak Apprentice! Dit tip lyder jo helt strålende. Man får ingen problemer med bevægelser (som at farven sprækker), når gulvet bevæger sig med temperatur og fugt?

Er det et produkt, der findes i de almindelige byggemarkeder?

Venlig hilsen
Tosse

Hej,

Fjernede for nylig en væg, som var sømmet ned i stavparket og videre ned i betonpladen.

Hvis du vælger at fastgøre væggen på denne måde, vil du skulle udbedre disse skader, hvis/når du fjerner væggen. I vores tilfælde betød det at udskifte et par stave, hvor hullerne var, samt lakere og slibe. Det kan ses! Med andre ord vil du ærgre dig hver gang du ser det, medmindre du sliber hele gulvet...

Hvis du tror, at væggen ikke bliver permanent, så vælg lim eller tape!

/Jörgen

Tak Jörgen, lyder som kloge tips. Det ser ud til, at vi er enige om, at det er nok med limning alternativt tapning mod parketten.

Er der nogen, der kan anbefale et passende produkt? Almindelig trælim eller konstruktionslim? Nogen speciel tapvariant der er god?

Tak på forhånd!
Tosse

Hej igen,

Vores 70 kvm store dagligstue med stavparket havde ingen problemer i 15 år med at "sidde fast". Jeg tror faktisk, at man kan sidestille det med en tung bogreol eller lignende. Men rigtigt er det måske ikke at "låse" gulvet sådan...

/Jörgen

Bliver nok bedst at sætte en lille smule tape nærmest "døren", så det ikke bliver svaj der.

Ok, tak alle sammen for jeres svar!

Så vil jeg satse på at finde en passende tape. Nogle forslag til modeller?

Tak igen!
Tosse

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.