Skal bygge en indervæg i et hul, der opstod, da jeg rev en hjemmebygget hylde ned.
Væggen er bygget af to "piller"/regler, der holder loftet oppe, og derefter et lag fer og not-træ og til sidst en OSB-lignende plade:
Hullet er ca. 200cm x 90cm i fer og not + OSB, og så går pillerne videre 67cm op:
Det jeg planlægger at gøre "her" er et badeværelse, og tanken er at have et væghængt WC mod denne væg.
Tykkelserne er "OSB" 15mm, fer og not 22mm, regel 50mm, i alt 91mm (på grund af lidt hulrum).
Min tanke er at sætte regler omtrent som på billedet ovenfor, men yderst i kanterne og så sætte ca. 3 gipsplader (NORGIPS NORMAL 13X900X2000MM), hvilket så ville blive 39mm tykt + 45mm regel = 84mm og derefter eventuelt en afstandsstykke for de sidste 6mm til den anden side?
Spørgsmålene bliver så, hvordan man skal jævne gipspladerne mod den eksisterende væg på den anden side. Jeg vil tro, at der findes en klisterstrimmel, man kan sætte på og derefter spartle over?
Hvordan bør man tænke for at forstærke reglerne til væghængt WC?
Fungerer det med almindelige 45mm stålregler til indervæg, eller bør man bruge noget som 45x95mm træ "på tværs"?
Afhænger det af hver enkelt WC, hvad angår målene?
Der skal jo også være OSB og vådrumsgips mod badeværelset.
Jeg følger ikke helt med i, hvordan du mener, at du skal bygge din væg, men kan i hvert fald tipse om, at det du kalder "OSB" egentlig kaldes "Tretex".
Du behøver have 45*95 med kortsiden mod toilettet for at tage brudkræfterne. Kontroller monteringsanvisningerne for toilettet. Det er sikkert nødvendigt at indsætte tværgående regler også.
Hovedsagen er, at væggen du bygger, ikke bliver bredere end den eksisterende. Findes der ikke færdige reglar i de rigtige dimensioner, kan du kløve dine egne. Samt fälle in OSB/plywood mellem reglarne og derefter et lag OSB/plywood over det, og til sidst vådrumsskiven. Så har du 2 lag med træplade, hvor vægtoilettet skal sidde.
Ja jeg er usikker, da det er første gang jeg bygger en indervæg, og dette føles som noget specielt.
Hvis du har et bedre alternativ, hører jeg det gerne!
Den højre åbning på billedet er en dør og skal blive, den venstre skal lukkes.
Csre, Direktørpelle:
Hvis det kræves 95-regler på kortsiden for væghængt toilet, så bliver det i stedet for et gulvmonteret.
Der er faktisk ikke meget plads at spille på.
Direktørpelle:
Havde tænkt noget i den retning og isolering mellem den indfældede OSB og pladerne på den anden side, men det ser ud til, at det ikke holder, hva'?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.