Er for nylig blevet ejer af et 1,5 plans hus, hvor overetagen består af et soveværelse og en unødvendigt stor hall plus nogle indbyggede garderober. Jeg overvejer derfor at lave 2 soveværelser.

Har lidt overvejelser omkring dette.

Hvilke regler bruger man? 45*95? Er der nogen grund til at vælge grovere eller måske mindre?

Bør man isolere væggen?

Hvilken pladebeklædning skal man bruge? Kun gips, gips + osb? Tykkelse på pladerne?

2 døre skal også ind, hvis det har nogen betydning for valget af materiale og dimensioner.

MVH Morgan

Jeg delte et rum til to soveværelser for et år siden. Jeg brugte 45*95, det blev stabilt og godt. Jeg isolerede, primært for at kunne have forskellig temperatur i rummene. Isolering er billigt og let at sætte op, så der er ingen grund til at lade være.

Jeg brugte enkle gipsplader. Havde jeg gjort det om, havde jeg brugt osb+dobbeltgips på den ene side og osb+enkeltgips på den anden. Bare enkeltgips gør, at det høres for meget mellem soveværelserne, som nu ligger væg til væg. Osb for at gøre det lettere at sætte ting op.

Hvis du vil gøre det let for dig, så tjek tykkelsen på dørkarmen og regn derefter udad med pladerne. Hvis jeg husker rigtigt, så er karmen oftest 95 mm. Hvis du så sætter enkeltgips, så kommer det 13 mm uden for karmen. Da findes der dørlister, som er fræset 13 mm, der dækker det. Sætter du 2 plader på 45*95 regler, så kommer de 26 mm uden for, og så bliver det svært at finde lister, der passer (i hvert fald hvis man handler på byggmax). Løsningen bliver da at save reglen ned med 26 mm eller bruge en 45*70 eller 70*70 regel og spartle lidt ekstra.

Sammenfatning: brug isolering og osb+gips. Beregn hvor tykke regler, du har brug for, og der er dørkarmens tykkelse + hvilke dørlister, du finder/vil have, styrende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.