Skal bygge en indervæg i et rum i vores kommende fritidshus. Huset er nybygget på krybekælder og bjælkelaget er regelmæssigt cc 30. Rummet er ca. 15 kvm og skal deles i to dele - badeværelse og gang. I både gang og bad skal der lægges stengulv.

Spørgsmålet er, om jeg først skal lægge gulvspån over hele rummet og så bygge indervæggen, eller om jeg skal bygge væggen på bjælkelaget og derefter lægge gulvspån i hver rum. Senere vil jo overfladerne i bad og gang blive flydespartlet osv.

Gør som du vil, men det bliver besværligt, hvis man skal bryde gulvet op senere, hvis det går under væggen.

Det bliver også bedre lydisolering, hvis du bygger væggen først.

• Synes
Norrgård4
  • Laddar…
Tak for hurtige svar forstår jeres pointer - min tese var dog, at gulvet bliver stivere, hvis jeg lægger plade på hele rummet først og derefter bygger væggen. Når man lægger stengulv, vil man jo have et så stift underlag som muligt.

Jeg skulle have lagt spånpladegulvet først. Skal du flydespartle for gulvvarmen?
Faldet i badeværelset kan laves med kiler på gulvbjælkerne, inden du lægger spånpladegulvet.
Går nogen væg langs med gulvbjælkerne? I så fald går der jo mere træ til kottlinger mm, hvis du laver væggen først.

Mvh Niklas

Hænger på i denne tråd med et spørgsmål. Jeg skal renovere et badeværelse.

Er det OK at begynde med gulvspånpladen og derefter sætte gipsen på væggene? Bliver jo så meget nemmere at lave væggene med helt gulv at arbejde på:)

Ja det går sikkert godt. Hvorfor tænkte du ikke på at gøre det?

Følte at min tråd blev kapret ... ville gerne have et par udtalelser til. Er det sådan, at spånet burde lægges først, eller spiller det ingen rolle?.

Absolut lettest at lægge spånet først. Havde jeg ikke tøvet et sekund med.

tak for det svar andersmc. Jeg er også overbevist om, at det er enklere. Væggen skal dog bygges for at kunne færdiggøre elinstallationen, og jeg kan ikke lægge gulvet endnu, fordi VVS'eren ikke (er ansat ... ) og derfor heller ikke lagt afløb, gulvafløb, etc. inde i badeværelset.

Spørgsmålet er, har det nogen betydning for konstruktionen? Jeg kan forestille mig at tage besværet med at lægge plader i to rum i stedet for et.

Hvordan man end vender og drejer det, så ender det altid med at være en cirkel, hvor noget først skal bygges for at man kan fortsætte med det andet og det tredje, men det tredje skal gøres, inden man kan begynde med det første...

Du behøver f.eks. ikke at gøre el arbejdet helt færdigt, du kan jo bare forberede ved at lade rør hænge fra loftet, hvor væggen på et tidspunkt skal være.

Det er nok mere almindeligt, at man fjerner en indervæg, end at man bryder gulvet op. Så spån først.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.