Hej!
Jeg har et lille projekt i gang i min terrassehus bygget i '78 med dræningsbehov, nemlig at flytte og bygge en ny lydisoleret væg mellem den nedre dagligstue og opbevaringsrummet (musikstudio)!
Væggen vil delvist tilslutte sig betonfundamentet samt ydervæggen af "vandtæt" beton, som er halvt fyldt op på ydersiden (terrænfaldet stort set på højde med den udvendige trappe på begge sider af huset). Første trin i vægbyggeriet var at fjerne parketgulvet indtil væggens nye placering, så jeg kan forbinde regelværket direkte til betonoverfladen. Under parketten tættest på ydervæggen så det ikke særlig godt ud; Parketten var våd tættest ved væggen . Overraskende nok bemærkede jeg ingen ubehagelig lugt, trods gennemblødt pap og parketgulv. Jeg er bekendt med, at huset begynder at kræve dræning, som konstateret ved inspektion. Nu er betongulvet i hvert fald blotlagt, men tør jeg montere en ny væg uden videre? Jeg har allerede anskaffet stålregler og gips/OSB, og væggen, der skal bygges, er en dobbeltstamme (lydvæg), der skal tætnes med fugemasse mellem rammeværk og tilstødende bygningsdele.
Jeg mistænker, at I vil svare, at dobbeltvæggen vil indespærre fugt, med risiko for skimmelvækst i væggen som følge. Men kan man uden risiko i det mindste montere plader mod dagligstuesiden, så jeg kan få gjort det rum færdigt? Dobling kan jeg udsætte indtil dræningsproblemet er løst.
Hvad tror I?
Mvh Bekymret husejer.