4,279 læst ·
35 svar
4k læst
35 svar
Bygge indervæg med ventilation
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 966 indlæg
Sætter du det i spænd tilstrækkeligt vil det ikke bevæge sig. En foam mellem regel og gulv giver lidt bedre greb.
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 966 indlæg
Nej ikke fogskum. Tænkte almindelig underlagsfoam eller syllisolering.
https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/underlagsfoam-p65902
https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/underlagsfoam-p65902
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Et andet alternativ er at lægge en latexfuge under udlægget. Sidder rigtig godt og kan skrabes af gulvet den dag, væggen skal demonteres. Fugen er god for lydisoleringen, hvilket også EPDM gummi er. Skum er ikke godt i lydisoleringsøjemed, hvis det nu er vigtigt i dit tilfælde. Hvis det er tilfældet, vil overluftsventiler og døre være mere kritiske punkter.
Gennemføringen for overluft laver du i MDF eller krydsfiner, en lille kasse, der passer til gitterets ramme.
Gennemføringen for overluft laver du i MDF eller krydsfiner, en lille kasse, der passer til gitterets ramme.
Fik faktisk samme tip af en kammerat om at lægge latexfug, og også lægge det i vertikale samlinger i OSB samt lægge fug mellem OSB og loft/gulv.
Det ville være rart at få det så lydisoleret som muligt men indser, at det jo vil lække lyd gennem dør og gitter, så jeg måske ikke skal bekymre mig så meget om at få væggen 100% perfekt når det kommer til lydisolering.
Det ville være rart at få det så lydisoleret som muligt men indser, at det jo vil lække lyd gennem dør og gitter, så jeg måske ikke skal bekymre mig så meget om at få væggen 100% perfekt når det kommer til lydisolering.
Altvidende
· Västra Götaland
· 11 966 indlæg
Du kan jo vælge en lydisoleret dør og ventil, hvis du synes, det er vigtigt.
Kommer nok til at køre med normal dør og ventil.
Var i huset i går (vi fik adgang i går) og begyndte at overveje, hvor væggen skal stå osv. Da jeg kiggede på loftet i rummet, hvor væggen skal bygges, bemærkede jeg, at loftet var 'blødt'. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det, men hvis man trykker på det, så svajer det, før det bliver hårdt (dvs. før det 'rammer' det, der ligger bagved). Det virker lidt porøst på en eller anden måde, dvs. nemt at få revner. Jeg tror ikke, det er gipsplader, der sidder der, men snarere et andet materiale, som de tidligere ejere har sat op (kan det være tretex?). Jeg ved ikke, hvad der ligger bagved, men hvis jeg skulle gætte, så sidder der et andet loft, hvilket for så vidt kan være fint.
Spørgsmålet er nu, hvordan jeg tackler dette? At sætte de lodrette reglar i spænd vil få loftet (eller det der materiale) til at bue ind. Så som jeg ser det, har jeg 2 alternativer:
Nogle tips?
Var i huset i går (vi fik adgang i går) og begyndte at overveje, hvor væggen skal stå osv. Da jeg kiggede på loftet i rummet, hvor væggen skal bygges, bemærkede jeg, at loftet var 'blødt'. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forklare det, men hvis man trykker på det, så svajer det, før det bliver hårdt (dvs. før det 'rammer' det, der ligger bagved). Det virker lidt porøst på en eller anden måde, dvs. nemt at få revner. Jeg tror ikke, det er gipsplader, der sidder der, men snarere et andet materiale, som de tidligere ejere har sat op (kan det være tretex?). Jeg ved ikke, hvad der ligger bagved, men hvis jeg skulle gætte, så sidder der et andet loft, hvilket for så vidt kan være fint.
Spørgsmålet er nu, hvordan jeg tackler dette? At sætte de lodrette reglar i spænd vil få loftet (eller det der materiale) til at bue ind. Så som jeg ser det, har jeg 2 alternativer:
- Tag en slags stiksav og sav en smal rende med en bredde på omkring 70 (da reglen er 70 bred), fastgør stålreglen i renden mod det hårde loft, der ligger bagved. Fordelen her er også, at jeg får et billede af, hvad der sidder bagved.
- Rive hele loftet ned, bygge væggen, sætte nyt loft op. Vil helst ikke dette, da det ser pænt ud, og jeg ikke ved, hvad jeg skulle sætte som nyt loft (gipsplader?)
Nogle tips?
tag et billede af loftetC claym sagde:Kommer nok til at køre med normal dør og ventil.
Var i huset i går (vi fik adgang i går) og begyndte at fundere over hvor væggen skal stå osv. Da jeg kiggede på loftet i rummet hvor væggen skal bygges, bemærkede jeg, at loftet var 'blødt', ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men hvis man trykker på det, svajer det, før det bliver fast (dvs. før det 'rammer' det, der ligger bag), det virker lidt porøst på en eller anden måde, dvs. let at få revner. Jeg tror ikke det er gipsplader, der sidder der, men snarere noget andet materiale, som de tidligere ejere har sat op (kan det være tretex?). Ved ikke hvad der ligger bag, men hvis jeg skulle gætte, så sidder der et andet loft der, hvilket i sig selv kan være fint.
Spørgsmålet er nu, hvordan tackler jeg dette? At sætte de lodrette regler i spænd vil få loftet (eller det materiale) til at bule ind. Som jeg ser det, har jeg 2 muligheder:
- Tag en stiksav og sav en smal rende med en bredde på ca. 70 (da reglen er 70 bred), fastgør stålskelettet i renden mod det faste loft, der ligger bagved. Fordelen her er også, at jeg får et billede af, hvad der sidder bag.
- Rive hele loftet ned, bygge væggen, sætte nyt loft op. Vil helst ikke dette, da det ser pænt ud og jeg ikke ved, hvad jeg ville sætte som nyt loft (gipsplader?)
Nogle tips?
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Du kan regle med pladeregler og lime udlægget (hammarbandet) med montagelim. Forspænd så de bløde plader ligger mod det spredte panel, hvis de hænger ned lokalt. Vil du have livrem, kan du supplere med nogle gipsankre til plademateriale (den type du skruer spax i).
Måske var jeg uklar, men loftet hænger ikke ned i dag, men er plant og fint. Pladeregler i loft og gulv vil jeg køre med. Men min bekymring var, at idet loftreglen bliver trykket op (ved at de lodrette regler er lidt længere), vil det bløde loft revne / bule uden for de opsatte osb og gipsplader, som jeg beklæder stommen med.Björn Melander sagde: