Hej!
Jeg har bygget lige samt 90-graders vinklede vægge før. Jeg vil nok finde ud af med hjælp fra tips her, hvordan jeg skal lave de mere åbne vinkler.
Noget jeg ikke har kunnet finde nogen steder, er hvordan jeg skal regulere mod en eksisterende væg. Jeg skal opdele et rum med Y-formet væg for at spare plads i to små soveværelser.

Skitse af Y-formet væg med spørgsmål om, hvordan den fastgøres til eksisterende lige vægge. To pile peger mod vægtilslutningen.
Men hvordan møder jeg den vinklede væg mod lige væg, undrer jeg.

Findes der stålprofiler, der kan vinkles, eller behøver jeg at skære en træregle til? (vil helst undgå det)
Håber jeg har været tydelig nok i mit spørgsmål.
Taknemmelig for alle tips jeg kan få.

/Andreas

Velkommen!

bygger du væggene med stål eller trælægter?
Hvis det er træ, snedsaver du en lægte 45 grader på længden og skruer den fast mod væggen, så du får et massivt yderhjørne. Det kan saves med en geringssav, selvom en kløvsav er lettere. Derefter tilslutter du den næste lægte til den som normalt.

Hvis du har stållægter, ved jeg ikke, da jeg ikke har erfaring med dem. Måske kan man save og banke en vinkel ind i dem, men som sagt, det ved jeg ikke.

Er du ude efter færdige vinkler til at sætte i en trælægtekonstruktion, ved jeg heller ikke. Man kunne forestille sig at banke vinkeljern eller sømplade, men jeg kan ikke forstå, hvordan det skulle kunne blive en stabil fastgørelse.

For mange år siden satte jeg en brusedør op, som var beregnet til at blive monteret i en lige væg. Fik fremstillet profiler hos en blikkenslager dengang. Det bliver en dyr løsning for dit behov...

Hej!
Tak for dit svar!
Tanken var at bygge med stålreglar. Man burde kunne blande lidt måske? Altså sætte en træregel mod eksisterende væg. Savningen føles lidt overkurs for mig. Har ikke diverse save til rådighed. Besværligt at save en lang regel føles det spontant. Måske kan save reglen op i tre dele måske, eller påvirker det bæringen?
Tak for svar uanset!

1977bjorn 1977bjorn sagde:
Velkommen!

bygger du væggene med stål eller træreglar?
Hvis det er træ så skråsave du en regel 45 grader på længden og skruer Fast den mod væggen så du får et massivt yderhjørne. Det er muligt at save med vinkelsav selvom kløvsav er lettere. Derefter forbinder du næste regel mod den som normalt.

Har du stålreglar så ved jeg ikke, har ingen erfaring med dem. Måske kan man save og banke en vinkel i dem, men jeg ved det ikke som sagt.

er du ude efter færdige vinkler at sætte i et træregelværk så ved jeg heller ikke. Man kunne jo forestille sig at banke til vinkeljern eller sømplader, men jeg kan ikke forstå hvordan det skulle kunne blive en stabil fastgørelse af det.

for mange år siden satte jeg en brusedør ind som var beregnet til at montere i en lige væg. Fik lavet profiler hos en blikkenslager dengang. Det bliver en dyr løsning til dit behov...

S
B Beefheart78 sagde:
Hej!
Tak for dit svar!
Tanken var at bygge med stålskeletter. Man burde kunne blande lidt måske? Altså sætte en tømmerregel mod eksisterende væg. Savning føles lidt overkurs for mig. Har ikke diverse save til rådighed. Det føles spontant besværligt at save en lang regel. Måske kan man save reglen op i tre dele, eller påvirker det bæreevnen?
Tak for svar under alle omstændigheder!
Du kan jo altid leje en maskine for dagen, det behøver ikke være så dyrt. Der findes også folk, der lejer ud på blocket.

• Synes
Beefheart78
  • Laddar…
Jeg synes, du gør det unødvendigt kompliceret
Du behøver jo ikke have en regel længst ude i hjørnet.
Hjørnet fikser du med en 45 graders hjørnebeskytter

• Synes
Beefheart78
  • Laddar…
Cirkelsav var det, jeg mente i første svar. Vinkelsav ved jeg ikke, hvad det er :rofl:

• Synes
Beefheart78
  • Laddar…
Larsa Larsa sagde:
Køb trekantslækte, sådan man har på tag. En lægte i den ene vinkel og skruv og dit med Trekanten for den anden.

[link]
smart!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.