Efter mange overvejelser er jeg kommet frem til at udskifte hele varmesystemet i vores nye projekt. Jeg vil indfælde pexslanger og omlægge al el, og samtidig efterisolere indefra. Der er i dag en tømmerkonstruktion+lerklinat + masonitplader på væggene. Er der nogle ulemper ved at bygge den nye væg direkte på den gamle, så jeg slipper for at fjerne alt, der er lerklinat osv. Altså oprette direkte på den gamle væg.
Efter mange overvejelser er jeg kommet frem til at udskifte hele varmesystemet i vores nye projekt. Jeg skal sætte pexslange ind og omlægge al el og samtidig efterisolere indefra. Der er i dag tømmerstamme+lerklinat + masonitplader på væggene. Er der nogen ulemper ved at bygge den nye væg direkte på den gamle, så jeg slipper for at hakke alt, der er lerklinagtigt, væk osv.? Altså regle direkte på den gamle væg.
Mvh
Ingen ekspert, men sådan gjorde vi for over 20 år siden. Vi fjernede masoniten, men lod alt blive, der ikke kunne børstes væk, lerklining, mos og klude. Vi reglade op, både for at få det lidt mere lige og for at isolere. Da vi åbnede op for at lave lidt (satte en dobbeltdør til altanen ind i stedet for vindue) sidste sommer, var tømmeret stadig meget fint og friskt.
Nu siger nogle jo, at man ikke skal isolere tømmerstammer, men sådan blev det, med dampspærre og hele balladen, da det er permanentbeboelse. Og som sagt, det ser fint ud efter over 20 år. Visse ting fortryder jeg ved den renovering, men lige den del føles stadig ok. For at være ærlig var den største gevinst sandsynligvis at få det vindtæt og rimeligt lige vægge snarere end isoleringen i sig selv.
Helene
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.