2,480 læst ·
8 svar
2k læst
8 svar
Bygge igen vinduesniche og gøre det pænt indvendigt
Vinduet er forlængst væk og sidder ikke længere i ydervæggen. Fra indersiden derimod, findes vinduesnichen stadig som en kvadratisk fordybning i væggen. Denne skal bygges til, og et TV skal monteres på væggen. Hvordan bør konstruktionen se ud, og hvordan sikrer jeg, at intet ses på væggen efter byggeriet?
Jeg forestiller mig reglar oppe og nede, som tre lodrette reglar fastgøres på (dimension?). Ovenpå disse fastgør jeg dobbeltplader (plywood+gips?) som ikke helt sættes i niveau med den omkringliggende væg, men nogle mm inde, så bredspartel derefter kan udfylde og få konstruktionen til at smelte sammen med den omkringliggende væg.
Fungerer dette holdbarhedsmæssigt? Er det en fornuftig måde at få vinduesnichen til at "forsvinde" i væggen?
/Fredrik
Jeg forestiller mig reglar oppe og nede, som tre lodrette reglar fastgøres på (dimension?). Ovenpå disse fastgør jeg dobbeltplader (plywood+gips?) som ikke helt sættes i niveau med den omkringliggende væg, men nogle mm inde, så bredspartel derefter kan udfylde og få konstruktionen til at smelte sammen med den omkringliggende væg.
Fungerer dette holdbarhedsmæssigt? Er det en fornuftig måde at få vinduesnichen til at "forsvinde" i væggen?
/Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Hvordan er omkringliggende væg konstrueret?
Hej,
det er letbeton.
Med venlig hilsen, Fredrik
det er letbeton.
Med venlig hilsen, Fredrik
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 indlæg
Mure med leca og pudse og male.
Ok tak for svar. Hvis jeg vælger at bruge plader (nemmere? og det bør være nok, da væggen nu er indendørs) hvilken type og hvordan får man det til at smelte ind i den omkringliggende væg?
/Fredrik
/Fredrik
Du skal bruge glasfiberarmering, ellers vil der opstå revner, og vinduesnichen vil blive "synlig". Jeg ville nok have brugt kraftigere net som 145 g/m2. Alternativet at bruge almindelige glasfibernet, dog dobbelt lag, falder på, at du ikke kan få mindst 20 cm brede strips.FStrandberg sagde:
Tak for det tip! Skal nettet/strimlerne altså være mindst 20 cm brede? 10 cm på hver side af samlingen.
Det er lidt mellem tommelfinger og pegefinger, men 10 cm net på hver side af samlingen er ikke nogen overdrivelse. Det bliver lettest, hvis du skaffer glasfibernet til tyndpuds, eksempelvis fra STO. Det er 1,1 m bredt.
http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0181
http://www.sto.se/42127_SE-Katalog-Produkt.htm?prodId=PRODSE_0181
Klik her for at svare