Hej

Jeg tænker på at bygge en forgård til vores campingvogn, som vi skal have stående på et skisportssted til vinter.
Den vil have 4 vægge (nogle bruger 3 og helt åbent mod campingvognen), og jeg vakler lidt imellem, om jeg skal bygge den færdig derhjemme og så fragte den op på en lastbil, eller om jeg skal bygge den i blokke og fragte den op selv, bid for bid...

Jeg hælder lige nu mest til at bygge i blokke, hvis jeg kan finde en flot og praktisk løsning til nemt at samle det hele på stedet.
Forgården skal isoleres med cellplast og vil have liggende panel samt hjørnebrædder. En tanke har været at lade panelet slutte nogle cm indenfor hjørnebrædderne og dér finde en løsning til at skrue det hele sammen. Så skulle man kun behøve at løsne hjørnebrædderne ved evt. flytning af hytten.

Har nogen nogle smarte tips til, hvordan man får en flot, praktisk løsning til at skrue væggene sammen med gulvet, vægge med vægge og tag med vægge?

Hvordan gik det med dette? Bumper din tråd i håb om feedback og input.

Nu kan jeg iaf fortælle om mine erfaringer.

Jeg byggede en forgård (2,5x4,2m) 25 mil fra sæsonpladsen. Jeg lavede i alt 8 moduler (4 vægge, gulv og tre tagdele).

Stellet blev lavet i 95x45 med en liggende 120x45 gulvregel (for at kunne skrues fast væggene i gulvet). Hjørnerne blev skruet sammen med lange træskruer. Fjeldpanel, 1x1 m vindue på en væg. Yderdør fra Blocket. (Vinduer og døre blev monteret på stedet, primært for at lette håndteringen)

Transport: Tanken var at producere hytten hjemme for derefter at folde den sammen. (Gulv i bunden, langvægge, kortvægge og tagmoduler i en enkelt bunke)

En trailer med 1-tons aksel giver nogle begrænsninger, så jeg kørte læsset i to omgange.

Volumenmæssigt havde det sandsynligvis alligevel ikke fungeret at køre alt i én omgang. 2,5 meter bred og en total højde på det andet læs, som var højere end mig selv. Det sværeste at laste blev gulvmodulet. Det var bestemt det tungeste.

Montering: Vægtmæssigt var det håndterbart for to personer med lidt omtanke. Isolering og pladetag blev monteret på plads. Det var bestemt et godt valg. Midtermodulet var ret tungt alligevel, og pladen ville bestemt ikke have været lige bagefter. (Pladetaget havde derudover krævet godt udhæng på nogle kanter, da den dækkende bredde er 1,0 meter, hvilket ikke passer med c-c 60 på "modulerne")

Lærdomme: Meget at tænke på, når man skal bygge noget 25 mil hjemmefra. Kost var fx ikke selvfølgeligt at pakke ned, når man planlægger læsset, men rigtig godt at have...

En delvis monteret byggemodul i en garage med værktøj og materialer rundt omkring.

Demontering i gang, en af tagmodulerne ligger på taget (på vej ned)

En træbygning under konstruktion ved siden af en campingvogn på en sneklædt plads om natten.

"Næsten" færdigt... Skal bare...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.