Hvad tror I om det her?

Tænker på at bygge hegn af trykimprægneret træ.

Men nu begyndte jeg at spekulere på, hvad der vil ske, når stolperne tørrer/forsvinder (trykbehandlet træ har jo udvidet sig).

Hvis jeg fastgør hegnsreglerne med L-jern (som i øverste billede) på stolpernes sider, vil hegnsreglerne blive trukket mod stolpens centrum, når stolpen krymper. Og hegnsreglen vil jo trække i den næste stolpe (som også krymper) og så videre.

Hvis hver stolpe der er på 95x95 krymper 2-3mm, vil det jo kunne ses mest på de ydre stolper, da disse vil blive påvirket af hele hegnets længdekrympe. :thinking:

exstaket_skarv_3_475.jpg

Så måske skal jeg i stedet udskære hver stolpe og lade hegnsreglerne mødes, så hegnets totale længde ikke vil krympe, da regler (formentlig ikke) krymper i længden. Men så vil man jo eksponere stolpens kerne for vand. :confused:

exstaket_skarv_2_475.jpg

Trykt træ har ofte et højt fugtindhold ved levering, så ja, selvfølgelig vil træet krympe lidt, når det tørrer ud. Jeg har dog svært ved at se, at dette skulle forårsage nogle større problemer. Ville sige, at begge alternativer fungerer. Ved ikke, hvordan du har tænkt udseendet af stakittet i øvrigt, men et andet alternativ er, at du bare sømmer/skruer reglen i stolperne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.