Okay, så jeg prøver at finde cedertræ til en god pris, men det er sindssygt dyrt overalt, mens tilsvarende dimensioner i Fyr er latterligt billigt.

Jeg forstår selvfølgelig, at ædeltræ er dyrere, men jeg undrer mig stadig over, om jeg kan bruge fyr? Mit projekt er et havebord på terrassen, som kommer til at stå under tag, men uden vægge, så selvom det ikke vil regne direkte på bordet, vil både fugt og sne sandsynligvis blæse ind på det.

Planen er et rigtig tykt bord (~45mm) og virkelig stort, tænk til ti personer mindst. Jeg leger med tanken om at svejse en underdel af 40mm firkantede rør, hvilket betyder, at kun bordpladen bliver i træ.

Så spørgsmålet er – kan jeg overhovedet bruge Fyr? Kan man bejdse det og så olie/vokse det godt ind, eller vil det slå sig med det samme og rådne efter første sæson, uanset hvad man gør? Hvilke træsorter er de billige træmøbel-sæt bygget i?

Laseret eller oliebehandlet fyrretræ kan sikkert fungere i flere sæsoner, hvis du passer på det og dækker det om vinteren. Så er det jo billigt at skifte, hvis det bliver slidt.

Slå sig kan det gøre, men det kan sikkert andre dyrere træsorter også.

Rådner gør det ikke, på en sæson.
Står det under tag, og du passer på det, så kan det nok holde i næsten evindelige tider. Det skal olies ind hvert år.
Bruger du kernefyr, så er det måske ikke helt lige så fugttåligt som cedertræ, men fuldt tilstrækkeligt hvis det står under tag.

Billige møbelsæt er næppe i cedertræ.

Skulle tro, at det største problem kan være misfarvning af overfladen, hvis olieringen ikke plejes.

Synes godt du kan bygge understellet i træ også. Sæt offerbrædder eller offerblokke nederst, så er det let at reparere efter 10-15 år, hvis du "glemmer" at olie ind undersiden årligt.

• Synes
SandmanNet
  • Laddar…
Oldboy sagde:
Slå sig kan det gøre, men det kan sikkert andre dyrere træsorter også.

Rådne op gør det ikke, på en sæson.
Står det under tag, og du sørger for det, så kan det nok holde sig næsten i evige tider. Det skal olieres hvert år.
Bruger du kernfuru, så er det måske ikke lige så fugttolerant som cedertræ, men fuldt tilstrækkeligt hvis det står under tag.

Billige møbelsæt er næppe i cedertræ.

Ville tro at det største problem kan være misfarvning af overfladen, hvis ikke olieringen passes.

Synes godt du kan bygge understellet i træ også. Sæt offerbrædder eller offerklodser nederst, så bliver det let at reparere efter 10-15 år, hvis du "glemmer" at olie undersiden årligt.
Tak! Det lød jo betryggende. Ja, selvfølgelig ville jeg tage mig af bordet og oliere det ordentligt. Misfarvninger hører jo til og giver sikkert karakter. At bruge stål til benene er nok mere et stilspørgsmål end at jeg tror det holder sig bedre, stål har jo en tendens til at ruste i tide og utide :)

Læner mod at det bliver et furubord for en tiendedel af prisen så!

Hvis du kan få fat i kernetræ af fyr, kan bordet holde meget længe. Det bedste er at henvende sig direkte til et mindre savværk. En eller anden form for åben overfladebehandling er nok at anbefale, hvis du vil have, at bordet skal holde sig pænt. F.eks. pigmenteret linolie eller linolievoks. Det største problem er bevægelserne i bræddernes sidelæns retning på grund af fugtvariationer. Ben og eventuelt understel skal designes til at tillade dette. Eventuelt lim skal være af udendørstype.

Tak for rådene! Dårligt med "småsågar" her i Västerås dog men skal tjekke. Tænkte lime med polyuretanlim

Polyuretanlim fungerer glimrende. Har selv brugt det med gode og holdbare resultater. Västmanland, sydlige Dalarna og Uppland må vel være et af de bedste områder i Sverige til dette. Ofte lægger savværkerne faktisk brædder med kärnfur til side, da de betragtes som "forstyrrende elementer"!

justusandersson sagde:
Polyuretanlim fungerer fremragende. Har selv brugt det med godt og bestandigt resultat. Västmanland, sydlige Dalarna og Uppland må vel være et af de bedste områder i Sverige for dette. Ofte lægger savværkerne faktisk brædder af kernefyr til side, da de betragtes som "forstyrrende elementer"!
Västmanland ja, Västerås nej. Der findes ikke en eneste sav i hele byen, og at få fat i jernmaterialer for privatpersoner er næsten umuligt bortset fra det virkelig dårlige udbud på bauhaus, blæ.

Men man må tage til Hallsta, Eskilstuna etc. og de mindre byer rundt omkring for at finde savværker og lignende steder for privatpersoner, så svært at bare køre forbi efter arbejde og købe lidt træ/jern/andet materiale.

SandmanNet sagde:
...Finns ikke en eneste sav i hele byen...
Næ, i byen findes vel mest ASEA, undskyld ABB.

Savene finder du nok lettere lidt ude på landet...

Hvordan er det med eg i udemiljø? Jeg mener selvfølgelig ikke, at man skal tage en færdig stavlimet plade, for det vil ende i elendighed, men hvis man laver en egen plade af rakfibrigt træ, som man limer med vandfast lim. Det ville jeg i hvert fald teste. Hvis det ikke fungerer, har man i det mindste fået en erfaring rigere. Ceder er blødt og ikke så godt til møbeltræ.

mattiasp sagde:
Hvordan er det med eg i udemiljø? Jeg mener selvfølgelig ikke, at man skal tage en færdig stavlimet plade, for det vil ende i elendighed, men hvis man laver sin egen plade af lige-fibreret træ, som man limer med vandfast lim. Det ville jeg i det mindste prøve. Hvis det ikke fungerer, har man i det mindste fået en erfaring mere. Ceder er blødt og ikke særlig godt som møbeltræ.
Fordelen med ceder er jo, at det naturligt modstår råd i modsætning til fyr, hvilket gør det egnet til havemøbler. Men både ceder og eg er i sammenligning virkelig dyre.

Eg er naturligvis suveræn, og sikkert dyrt ja.

Hvis du har forbindelser med en bonde, kan gamle hegnspæle i eg fungere. Jeg har nogle her. De er vejrbidte og nogle lidt slidte. På et tidspunkt ville konen lave et træhåndtag til et af sine værktøjer. Jeg tog en egpæl og høvlede overfladen af, ca. 2 mm, under var der rigtig fin og helt frisk eg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.