Hej!

Vi har købt en stor et-værelses og vil gerne dele rummet op. Lav et soveværelse, helt enkelt. Først overvejede jeg at sætte en væg helt op til loftet og en dør til dette. Men nu er vi kommet frem til ikke at have nogen dør, plus at væggen ikke skal gå helt op til loftet på den ene side af åbningen. Størstedelen af den kommende væg. Dette dels for at få ind lys, men også luft. Jeg kom i tanke om, at der jo ikke bliver nogen ventilation i rummet, hvis jeg sætter hele vægge og dør.

Men hvordan gør man væggen stabil uden at fastgøre noget i loftet? Den planlagte halv væg måler ca. 2,2m lang og ca. 2,3m høj. 2,6m i loftshøjde. Er det nok at fastgøre den til gulvet og væggen?

Og så en ting til... vi kan ikke blive enige om, det er flottest at have den kommende "hele" væg stramt mod døråbningen uden dørkarm, eller om vi skal have den ca. 5cm fra dørkarmen....

Mvh Daniel
 
Velkommen til forummet!

Hvis du kun fastgør til gulv og væg, vil det frie hjørne ikke blive stabilt. Du må enten leve med en vaklende væg eller trække den yderste regel op og fastgøre den i loftet.

Efterlad en smule plads fra døren, så du ikke får væggen lige ved døråbningen.
 
Takker!
Okay, jeg bliver nok nødt til at tage yderste regel op til taget.

Men angående placeringen, så har jeg fået medhold fra flere, der har set det, at den skal være i linje med døråbningen. Eller i øvrigt er det jo ikke en almindelig døråbning, men mere en ca. 40 cm dyb bue.
 
Du kan jo ellers mure væggen op med letbeton. Det burde vel blive mere stabilt? Har aldrig selv muret med letbeton, men det skal tilsyneladende være temmelig enkelt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.