Hej

Jeg går og grubler over materialer til væggene. Vi udvider huset og bygger en garage i kælderplan. Garagen er egentlig ikke særlig meget under jorden, ved garageporten er den selvfølgelig i jordplan, ellers er der måske jord op ad væggene en halv meter som max.

Uanset hvad vil jeg i alle byggetekniske henseender betragte rummet som meget fugtigt, og vi bor ret tæt på en sø, så hvis vandstanden skulle stige voldsomt en gang, skal vi minimere skaderne, hvis der skulle stå vand op på garagegulvet.

Så, hvad gør vi helst væggene af? Jeg står lige nu mellem at mure væggene op med lecablokke eller at bygge forme og støbe væggene, eventuelt med lidt celleplast indeni eller på ydersiden af den støbte væg. I så fald støber man vel typisk 120mm + celleplast eller noget i den stil. Det skal under alle omstændigheder være ret solide vægge, og det skal være energieffektivt, det er vigtigt. Det er ikke et passivhus, vi har tænkt os at bygge, men jo tættere desto bedre. Væggen må gerne være 50 cm tyk, hvilket vi har gjort i tegningen.

Hvad siger I andre? Er der andre gode alternativer?

Tak
 
Jeg har en lignende konstruktion, hvor jeg har valgt at mure med Leca. På den del af væggen, der er modfyldt, har jeg 20 cm isodrän på ydersiden (plus geodug), og på den del, der er mod luft, har jeg cellerplast og puds. Dermed bliver den nedre konstruktion helt åben og kan tørre ud begge veje, mens den øvre bliver ordentligt isoleret og tæt (men kan ved behov tørre ud indad, forudsat at man maler med den rigtige type maling på indersiden).
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.