Hej
Jeg går og grubler over materialer til væggene. Vi udvider huset og bygger en garage i kælderplan. Garagen er egentlig ikke særlig meget under jorden, ved garageporten er den selvfølgelig i jordplan, ellers er der måske jord op ad væggene en halv meter som max.
Uanset hvad vil jeg i alle byggetekniske henseender betragte rummet som meget fugtigt, og vi bor ret tæt på en sø, så hvis vandstanden skulle stige voldsomt en gang, skal vi minimere skaderne, hvis der skulle stå vand op på garagegulvet.
Så, hvad gør vi helst væggene af? Jeg står lige nu mellem at mure væggene op med lecablokke eller at bygge forme og støbe væggene, eventuelt med lidt celleplast indeni eller på ydersiden af den støbte væg. I så fald støber man vel typisk 120mm + celleplast eller noget i den stil. Det skal under alle omstændigheder være ret solide vægge, og det skal være energieffektivt, det er vigtigt. Det er ikke et passivhus, vi har tænkt os at bygge, men jo tættere desto bedre. Væggen må gerne være 50 cm tyk, hvilket vi har gjort i tegningen.
Hvad siger I andre? Er der andre gode alternativer?
Tak