Jeg skal lave et sideboard og vil gerne lave sinkning i kanterne...
Efter at have set på RoomService og lidt googlesøgning har jeg forstået, at jeg nemmest bruger en fræseskabelon (kender ikke det rette navn, ret mig gerne) plus en fræsemaskine.

Af omkostningsårsager kan jeg ikke lave bordet af stavlimet eg, da det ville have gjort det lettere og jeg havde undgået al fræsning, så jeg nøjes med bordplade eg.

Jeg har kigget lidt rundt på forskellige skabeloner. Som disse:
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...;COSID=7D6EDB0EBEFD44C4AD1B052453B771EA608181
(denne ser dog kun ud til at fungere for maksimal bredde 275mm, jeg vil have 300-400mm)

http://www.toolboxsweden.se/produktlista.asp?path=19n-kat65n-kat307n-kat314n
(denne skal tilsyneladende bruges sammen med et sinkaggregat til 4000 kr. :( )

Sådan her vil jeg have kanterne til at se ud:
bord.JPG

Tips til billigere alternativer end ovenstående... eller andre alternativer simpelthen?

Vil du have det samlet som på billedet, så er det fræsetilsatsen der gælder. Er du RIGTIG dygtig møbelsnedker, kan du måske gøre det med en sav og en stemmejern, men jeg tror, at et flot resultat mere er held end dygtighed! Specielt når det gælder så store og eksponerede samlinger, hvor den mindste fejl kan ses. (har i hvert fald ikke lykkedes særlig godt selv, trods flere forsøg :D)

Derimod har jeg fremstillet lignende borde, men da med gærede og kexede hjørner (var med i Roomservice det også). Det blev rigtig flot og elegant.... ekstra flot blev det fordi jeg tog stykkerne i rækkefølge fra den samme plade, så man kunne se træstrukturen følge med over kanten.

Sådan her...
soffbord.JPG

Angående sinkaggregatet, så er det helt klart en dyr investering. Men fremstiller man mange møbler o.l., er det en meget dejlig ting, resultatet bliver noget ud over det sædvanlige, og det er ret enkelt.

EDIT:
matte2k -> så nu dine billeder i den anden bordtråd, så dette var måske ikke til så megen nytte nu  ::)

ok.. har du brugt sinkaggregat selv... hvordan fungerer det.. beskriv gerne lidt...
fungerer det på plader som er af den bredere slags... typisk 40-60 cm?

Jo jeg har en Festool VS600 (sådan som Mattias i Roomservice brugte), som er helt vidunderlig. Den tager arbejdsemner på 650mm bredde og 6-30mm tykkelse. Den må være dyr men så vidunderlig at bruge. Den kan nogle gange være lidt tricky at fixere stykkerne, men når man først har fået dem på plads, går selve fastsættelsen på bare nogle få sekunder, med helt perfekt resultat!
Burde blive årets julegave :)

http://www.festool.se/cat_mediando/...lay=y&title=Förbindningssystem grundenhet

Der står mere fakta om sinkaggregatet i denne tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=19466

Gera og kexa sammen skive og ben og fäll ind falske sinkninger, få ser forskellen mod en "rigtig" og med en sinkfræs ser det rigtig imponerende ud.

/Kent

Det er vel bare at lime pladerne sammen med hver anden stav lang og hver anden kort, og så lime enderne sammen..... hvor svært kan det være ;)

svært at læse?  :-/

Af omkostningsårsager kan jeg ikke lave bordet af stavlimet eg da det havde lettet og jeg havde sluppet for al fræsning.. uden må nøjes med bordplade eg.

matte2k sagde:
svårt att læse? :-/
Normalt set nej, men i dette tilfælde sjuskede jeg tydeligvis :-[

man kan jo ikke være på toppen hele tiden ;)

har du forresten nogen idé om hvad stavlimmad ek til et sådant her projekt kan koste?

matte2k sagde:
man kan jo ikke være på toppen hele tiden ;)

har du for resten noget hum om, hvad stavlimmet eg til sådan et projekt kan koste?
Nej ingen anelse, almindelige bordplader plejer jo IKEA at være billige på, men pladerne på billedet synes jeg ser tykkere ud end IKEA's (og lignende) plader.

Måske et stykke plade på højkant, gemt under sæde og bordplade ville være en god idé for at give lidt mere stabilitet?

Fed design var det i hvert fald, hvad kan det være for træ på billedet.........valnød, elm?

Har stavlimmet lidt selv, og jeg synes elm er en af de fineste træsorter, der vokser i Sverige, især hvis man får både splintved og kerne med i samme stav.

Træsorten på billedet minder meget om elm savet fra kernen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.