OK, intet kæmpeproblem men jeg vil gerne have synspunkter alligevel!

Vi har tænkt os at lave en sengegavl, der skal betrukket med polstring og stof, så man kommer ikke til at se selve pladematerialet. For at få lidt visuel tykkelse vil jeg montere lægter rundt om.

Jeg ved, at det mest almindelige for indretningssnedkeri er MDF, og i de guider, jeg har set på nettet, er det altid det, der foreslås. Men så overvejer jeg, om OSB er et alternativ...
OSB indeholder jo mindre lim, hvilket mange hævder er sundere. Lidt billigere, men prisen er ikke afgørende for mig.

Findes der andre fordele/ulemper, der kan være afgørende? Jeg bilder mig selv ind, at hæfteklammer holder bedre i OSB, eller at det måske kan være svært at skyde klammerne ind i MDF. Hvilket er mest stift? Selv hvis jeg montere lægter, ved man aldrig, om disse vil slå sig, og så påvirker det jo pladen.

Jeg ville have brugt
a) krydsfiner, eller i anden hånd
b) spånplade.

Lidt gammeldags tænkning måske :(

Begge alternativer føles meget oldschool. ;-)
Plywood er nok langt bedre end OSB men det er meget dyrere. Og spånplade indeholder vel meget lim og er vel ikke lige så vridstyvt. Eller har jeg fejl?

Skal sengegavlen have nogen bærende funktion?

J justusandersson sagde:
Skal sengegavlen have nogen bærende funktion?
Nope!

12 mm K-plywood er ikke så meget dyrere end MDF (100 kr/m2 respektive 70 kr/m2 hos Beijers) men meget lettere at fastgøre klammer, skruer mm i.

Den eneste ulempe med OSB er, at det fliser lettere, når du saver. Tag hvad du finder billigst i den rigtige størrelse

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.