Hej

Vi skal til at bygge et 40m langt støjværn.

Tanken er at lave færdige sektioner 2x2m, som derefter bare skrues fast mellem stolperne.

Har nogen bygget eget støjværn? Rent konstruktionsmæssigt? Träolit? Stenuldsplade?
Ja, nogen må have gjort dette, finder ingenting!

Alternativet jeg har tænkt er at bare køre med liggende ribber 28x45 på ind- og yderside af planket omlott. Vil dette give nogen mærkbar effekt på vejstøj udover indsigt?

planket vil stå direkte ved siden af en landevej 40m langt og græsplænen er på den anden side

Støjskærme kan laves på to måder hule (hopper lyd tilbage) eller med isolering som absorberer, og absolut ikke som du beskrev som forslag. De skal være helt tætte. Altså, du skal endda have en bund nedenunder. Kig langs vejene, så skal du se.

Alt andet er mere kosmetisk og gør ekstremt lidt forskel.

V VetarN sagde:
Støjskærme kan laves på to måder hule (ekko) eller med isolering da absorberer det og absolut ikke som du beskrev som forslag. De skal være helt tætte. Altså, du skal endda have en sål nederst. Kig langs vejene, så vil du se.

Alt andet er mere kosmetisk og gør ekstremt lidt forskel
okay så at lave en sådan her konstruktion med montering nogle cm over jorden har ikke nogen større effekt? Så kan man lige så godt lade være med det absorberende materiale mener du?

element-till-bullerplank-noistop-wood-elba-gron-a5d.jpg

Ingen superekspert men nej tror det resultatets effekt er knapt tilfredsstillende. Tænk dig en skov den beskytter jo intet mod en motorvej de der kommer ikke række.
Tror en runde på Google giver bedre svar end jeg. Men kan sige at det er ret dyrt. Meget dyrere end et almindeligt.

Min hustru arbejder med bl.a. støjundersøgelser. Her er nogle tips:

- Det skal være helt tæt. Ingen sprækker nogen steder.
- Så højt som muligt.
- Byg med en offerbrædde nederst, så det er let at udskifte, når den er rådnet. Den skal typisk være nedgravet i jorden et stykke.
- Absorbenter bruges mest til at dæmpe refleksioner. Du får ikke meget ud af at bygge disse ind i plankeværket, uden de skal ligge yderst. Typetilfældet er togbeskyttelse mod støj. Der virker toget som sin egen støjbarriere, og lyden fra hjulene reflekteres mellem støjbarrieren og toget. Overfladeabsorbenter kan så mindske reflektionen. Hvis du ikke har tilskud fra trafikverket, gætter jeg på, at det ikke er værd at bruge penge på rigtige absorbenter.

Bogtip: Skönheten och oljudet

• Synes
Fitzroy Osmokes og 2 andre
  • Laddar…
Blev det noget støjværn? Er i samme tanker.

• Synes
mathiasmedh
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.