Hej,
vi er i færd med at skifte vores tag, og efter at have set på lejepriser for bygge stillads, besluttede vi at bygge vores eget i henhold til den model, der tidligere er vist på forumet. Stilladset skal være på plads i næsten to måneder, så det hævede lejeprisen en del selvfølgelig.

Min tanke er at fastgøre en lodret 45*120 fra det udstikkende spær ned til jorden samt en til ca. en meter væk (i dybden). Mellem dem en regel på 45*195 eller lignende til at lægge gangplankerne på. Til gangplanke tænkte jeg at bruge fire 45*195 i bredden, som skrues sammen på undersiden for at give mere stabilitet. Eftersom det er et stenh hus, vil jeg ikke fastgøre noget i facaden, men i spærene, hvilket gør, at spændvidden bliver jævne 1200 mm. Spørgsmålet er, om gangplankerne, jeg beskrev, kan klare en spændvidde på 2,40 m, eller om jeg må støtte op ved hver spær?

Hvad tror I?
/Lasse

Jeg er inde på præcis det samme. Mit hus er også pudset, så jeg har samme situation. Jeg tænker at gå med 120 cm. 240 kan blive for ustabilt, tror jeg.

Enig. 240 bliver lidt for voldsomt for den løsning.

Derimod burde man kunne designe lidt om og køre to stående 45X195 mellem to stænger og så skrue et gulv ovenpå det.

Hej ! læg 480 planker på tre oplag. Brug Eswes 6x 100 skruer, let at montere og demontere. Forbor gerne, så reglarna ikke sprækker. Monter rækværk, i ca. 1 meters højde, 45x120 på højkant. sælg på Blocket når du er færdig.

snickar_lasse sagde:
Hej ! læg 480 planker på tre oplæg. Anvend Eswes 6x 100 skrue, let at montere og demontere. Forbor gerne, så reglerne ikke sprækker. Monter rækværk, på ca. 1 meters højde, 45x120 på højkant. sælg på Blocket når du e færdig.
Nu brister min "snickarsvenska". Litt mere præcist hvad betyder "480 planker på tre oplæg"? Antager at du ikke mener 480 stykker....... :o

480 cm lange. Tre oplag fanger du. ? :)

jon_h sagde:
480 cm lange. Tre upplag hajar du.? :)
Topp!!

snickar_lasse sagde:
Hej! læg 480 planker på tre oplag. Anvend Eswes 6x 100 skrue, let at montere og demontere. Forbor gerne, så ikke reglerne revner. Monter rækværk på ca. 1 meters højde, 45x120 på højkant. sælg på Blocket når du er færdig.
Jeg skal mao ikke fastgøre reglerne i tagspærene som jeg havde tænkt, men lade det være fritstående?

Tak for alle svar!
Lasse

På en eller anden måde skal du nok forankre. Tagstolperne burde vel virke? Jeg havde tænkt mig at gøre det sådan.

oskis 123 sagde:
På nogen vis skal du nok forankre. Tagspærene burde vel fungere? Jeg havde tænkt mig at gøre sådan.
Men jeg har cc 120 cm mellem mine tagspær (som de fleste antar jeg), bliver svært med forankring om man kører cc 160 cm som i forslaget her oven som jeg syntes lød som en god idé. Men på den anden side behøver man måske ikke forankre alle stående regler i en tagspær?
/Lasse

tja men 3X160 och 4X120 bliver vist det samme :) Med andre ord fastgjort i kanterne i det mindste

mats_o sagde:
tja men 3X160 och 4X120 bliver vist det samme :) Med andre ord fast i kanterne i det mindste
Det var sådan jeg mente med ikke at forankre alle regler, tror at det bliver en god løsning.

Tak for alle svarene, nu er det bare at gå ud på jagt efter lidt billigt træ. Det kommer jo til at gå en del til, hvis man siger det sådan...

Lasse

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.