Maveric77 Maveric77 sagde:
Her er resultatet for dem, der er nysgerrige. Valgte 12 mm krydsfiner på indersiden, skruesmurt på en ramme af 45x95. På ydersiden beklædningsbrædder, som jeg har fået høvlet ned til 10 mm. Den samlede tykkelse på døren blev cirka 70 mm. Føles stabil og vil nok holde til formålet. Prisen blev cirka 1000 kr pr. dør, inklusive glas, og da fik jeg en del krydsfiner tilovers til andre projekter! :)

[billede]

[billede]
Et par år gammel tråd, men ikke så du tilfældigvis har nogle billeder af byggeriet af døren? Og hvordan har den holdt sig? Skal bygge en dobbelt-dør til en opbevaringsbygning, og blev meget inspireret af dit byggeri =)
 
  • Synes
Maveric77
  • Laddar…
A askenberger sagde:
Nogle år gammel tråd, men ikke så du tilfældigvis har nogle billeder af byggeriet af døren? Og hvordan har den holdt sig? Skal bygge en dobbeltdør til en opbevaringsbygning, og blev meget inspireret af dit byggeri =)
Hej! Har ingen billeder nu, men dørene har ikke hængt sig eller slået sig. Panelet på sydsiden har tørret lidt op i løbet af sommeren, men jeg tjærede med linolie/tjære, så den rettede sig op igen! Skal se, om jeg kan få taget nogle billeder i løbet af ugen!
 
  • Synes
askenberger
  • Laddar…
Maveric77 Maveric77 sagde:
Hej alla!

Jag håller på att bygga ett orangeri/drivhus (papptak, många fönster, men oisolerat) och nu har snart turen kommit till dörrarna.

Jag vill såklart ha ljusinsläpp i dörrarna och det ställer till det lite för mig när jag funderar på själva konstruktionen. Jag har tidigare byggt förrådsdörrar utan fönster och då byggt med reglar på insidan i ett "Z" för att göra konstruktionen stabil, men nu kan jag inte det just på grund av att jag vill ha ett så stort ljusinsläpp som möjligt.

Jag funderar på att göra dörren med en ram i 45x70 där reglarna ligger på bredden så att dörren blir 45 mm tjock (plus panel enligt nedan). Måtten på fönstret är preliminära så se det bara som en tanke. I fönstret så ska det sen monteras spröjs o.s.v.

[billede]

Men problemet blir ju, som jag ser det, att undvika att dörren "hänger sig". Det bli ju ingen direkt stabilitet, och det funderade jag på om man kunde lösa med hjälp av en plåt (1-2 mm?) som jag skruvar på regelverket och givetvis tar upp ett hål där fönstret ska vara. Sen klär jag plåten på utsidan med panel och vilken typ vet jag inte än... Insidan klär jag med tunn plywood eller motsvarande för att den ska bli slät.

[billede]

Dörren kommer ju att väga en del, och jag får ha rejäla gångjärn, men jag tycker att det vore kul att göra dörren själv, plus att en liknande dörr färdigköpt skulle kosta en del då det är specialmått.

Spontana tankar? Skulle jag kunna göra på annat sätt och få samma stabilitet, eller kommer plåten inte att hjälpa till för att göra dörren stabil? Om plåt är rätt väg att gå, räcker 1 mm? Eller 2?

Tacksam för all input!

Här är dörrhålet...

[billede]
Maveric77 Maveric77 sagde:
Hej alla!

Jag håller på att bygga ett orangeri/drivhus (papptak, många fönster, men oisolerat) och nu har snart turen kommit till dörrarna.

Jag vill såklart ha ljusinsläpp i dörrarna och det ställer till det lite för mig när jag funderar på själva konstruktionen. Jag har tidigare byggt förrådsdörrar utan fönster och då byggt med reglar på insidan i ett "Z" för att göra konstruktionen stabil, men nu kan jag inte det just på grund av att jag vill ha ett så stort ljusinsläpp som möjligt.

Jag funderar på att göra dörren med en ram i 45x70 där reglarna ligger på bredden så att dörren blir 45 mm tjock (plus panel enligt nedan). Måtten på fönstret är preliminära så se det bara som en tanke. I fönstret så ska det sen monteras spröjs o.s.v.

[billede]

Men problemet blir ju, som jag ser det, att undvika att dörren "hänger sig". Det bli ju ingen direkt stabilitet, och det funderade jag på om man kunde lösa med hjälp av en plåt (1-2 mm?) som jag skruvar på regelverket och givetvis tar upp ett hål där fönstret ska vara. Sen klär jag plåten på utsidan med panel och vilken typ vet jag inte än... Insidan klär jag med tunn plywood eller motsvarande för att den ska bli slät.

[billede]

Dörren kommer ju att väga en del, och jag får ha rejäla gångjärn, men jag tycker att det vore kul att göra dörren själv, plus att en liknande dörr färdigköpt skulle kosta en del då det är specialmått.

Spontana tankar? Skulle jag kunna göra på annat sätt och få samma stabilitet, eller kommer plåten inte att hjälpa till för att göra dörren stabil? Om plåt är rätt väg att gå, räcker 1 mm? Eller 2?

Tacksam för all input!

Här är dörrhålet...

[billede]
Grønt glashus ved sø, åbne døre viser indretning med planter og værktøj, overskyet vejr i baggrunden. Grønt glashus ved sø, åbne døre viser indretning med planter og værktøj, overskyet vejr i baggrunden. :surprised:
jag limmade ihop 3st 21x70 planhyvlad, har ståt sig bra ett år
 
  • Synes
Maveric77
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.